Mer vardaglig skolutveckling

I över en vecka har det här inlägget legat till sig som ett utkast. På något märkligt sätt var det svårt att skriva färdigt. Kanske är det svårt att se riktigt klart det som är så nära.

Igår morse var det samverkansgrupp med de fackliga företrädarna. I morse var det dags för månadsmöte med all personal på Smedbyskolan. Profileringen och utvecklingsarbetet som jag skrev om
här har nu presenterats. Och tagits emot positivt.

Även om jag var rätt säker på att vi lyssnat av och utgått ifrån de lokala förutsättningarna så är det ju inte säkert att ledningen presenterar idéer som lärare och annan personal gillar. Därför är det lite pirrigt innan man har gjort presentationen. Men nu är det gjort. Och jag tror, efter att ha försökt lyssna på olika synpunkter, att vi har personalen med oss. Eller som en lärare sade: jag tror att det är bra för oss att ha en tydlig inriktning - vi är på väg åt samma håll och det blir lättare att avgöra vad som är viktigt.

Vi drar nu igång arbetet med att utveckla en kulturprofil på vår skola. Inte specialiserat, med intagningsprov - utan brett och mer som metod. Det känns härligt att föra in litteratur, dans, musik, drama. konst och film som vägar till kunskap - inte bara något man gör 40 minuter i veckan på musiklektionen. Men det finns en hel del att göra. Att vi inte bara nöjer oss med att informera bättre om det vi redan gör hör samamn med att vi under flera år har arbetat med att förbättra elevernas resultat. Vi har kommit långt (i våras hade våra nior faktiskt kommunens högsta meritvärde), men vi kan nå mycket längre. Det behövs något mer, något som motiverar våra elever att lägga ner lite mer energi på skolarbetet. Dessutom vet vi att kulturaktiviteter faktiskt bidrar till bättre måluppfyllelse. Under min tid som ordförande i Barn- och ungdomsnämnden i Sigtuna kommun begärde jag en särskild utredning av betydelsen av Kulturskolans aktiviteter.

Det enkla är förstås att erbjuda kulturämnen som elevens val och att vidareutveckla goda traditioner, som vårt tioårsfirande "Lilla Nobel", vår hantverksdag, kulturmiljön runt skolan och besöken på Gunnes Gård och lyckade uppsättningar av "Grease" och "Barnens megafon". Det som är betydligt svårare är att föra in kulturen som medel att nå goda kunskaper i alla ämnen.

Nu har lärare, förskollärare och fritidspedagoger fått i uppdrag att se över hur kulturen präglar just deras ansvarsområde. Det arbetet har olika grupper tagit sig an på väldigt olika sätt. Urspännande.

Samtidigt har vi satt igång några olika projekt - ett av dem handlar om information. Vi har ganska goda informationskanaler. Bl a har vi en portal som kallas "Skolia", där föräldrar kan följa närvaro/frånvaro, resultat och annat. Vi har också kursplaneböcker i alla ämnen som lärarna skickar med eleverna hem inför t ex utvecklingssamtal och där lärarna och eleverna fyllt i vilka mål som eleverna nått och vilka som återstår. Då kan nämligen utvecklingssamtalet koncentreras på det som ska göras för att eleven ska komma vidare. Men vi kan fortfarande göra massor för att förbättra och förtydliga informationen. Fundera över vem som är mottagare t ex. Det kan ju hända att vi informerar alldeles för mycket om det som intresserar personalen och alldeles för lite om det som intresserar föräldrar och elever...
Nå, det känns lite konstigt att vi har skolavslutning på fredag - är det någon mer än jag som skulle vilja ha tre veckor till före jul?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback