Och vad hade de tänkt sig??

Hans Rode har nu snabbutrett spårkapaciteten genom Stockholm och kommit fram till att det är smartare att bygga Citybanan än att dra ett tredje spår i ytläge. Ja, och vad hade de tänkt sig att han skulle komma fram till? Att planerare och politiker är så dumma att de plöjer ner över en miljard i ett onödigt järnvägsprojekt när det går snabbare och bättre att dra ett tredje spår över Riddarholmen? Att det helt plötsligt, simsalabim, inte längre hotade kulturmiljön att dra ett järnvägsspår över Riddarholmen? Eller är det förhoppningen att dumma lantisar längst ut i Stockholms län ska sluta åka pendeltåg när priserna chockhöjs 1 april. Fast Rode begriper att de dumma lantisarna måste arbeta och försörja sig även efter 1 april. Och Rode begriper att det behövs långsiktigt robusta transportsystem om tillväxten inte ska bromsas.

Är det inte lite slöseri med god kompetens att låta Hans Rode gräva ner sig i en fullständigt onödig utredning? Eller är det så här de nya jobben kommer med alliansregeringen? Man sysselsätter människor i onödiga utredningar istället för i arbetsmarknadsåtgärder? Men de riktiga jobben då?

Mest spännande är kommentarerna till utredningen. Enligt dagens DN har infrastrukturministern ännu inte tagit ställning till ytspår eller tunnel - först ska regeringen bereda frågan. Men vad har Rode gjort då, undrar vän av ordning. Det som inte var så viktigt, noggrann beredning, när man skulle sabba a-kassan är nu så viktigt att det måste göras flera gånger?!?

Och det moderata trafiklandstingsrådet som nu handlingskraftigt ska dra igång arbetet med tunneln. Men hallå, det var borgarna som drog i nödbromsen och stoppade arbetet. Det var igångsatt av s-regeringen och de då s-ledda landstinget och stockholms stad. Det är ju inte särskilt handlingskraftigt att släppa nödbromsen...

Och man kan ju inte låta bli att fundera över varför man nu ska gå ut med håven ett varv till. Varför kan inte staten stå för infrastruktur i Stockholm-Mälardalen? Varför ska vi betala det via kommunalskatt och landstingsskatt? Vi vet att fungerande infrastruktur i Stockholm-Mälardalen både har en regional och en nationell effekt på tillväxten. Infrastrukturprojekt ute i landet betalas av statskassan. Varför inte i storstan? Och jag känner viss oro när de talar om att dra in näringslivet genom s k "OPS". Senast det hände i stor skala var när nuvarande kommunministern var kommunikationsminister och skulle få fram finansiering till Arlandabanan. Det är inte OPS, det är oups! Oups! det blev visst väldigt dyrt att åka Arlanda Express. 200 kr enkel resa. Och den som åker Upptåget eller något fjärrtåg och kliver av på Arlanda station får betala våldsamt mycket mer än om han/hon tar samma tåg och åker en station längre. Allt för att näringslivet ska få tillbaka sina satsade pengar. Oups!

Men åter till turerna kring Citybanan. Det verkar så fullständigt onödigt att utreda och dra på detta så det måste ligga något annat bakom. Jag tror att det är så enkelt som att den nuvarande regeringen är Stockholmsfientlig. De vill helt enkelt inte att vardagslivet ska fungera i den här regionen. Och man kan ju alltid promenera från Östermalm till Rosenbad.

Kommentarer
Postat av: Johanna Graf

Stockholmsfientliga? You bet!

- Var tredje krona till vuxenutbildningen dras in, liksom många av stödåtgärderna till exempelvis omskolning. Detta i ett läge då Stockholmsregionen skriker efter utbildad arbetskraft! Om inte pengar till omskolning finns, antingen via KomVux eller via arbetsmarknadsprogram får vi allvarlig arbetskraftsbrist inom kort, varnar Länsarbetsnämnden. Det leder i sin tur till uppåtgående lönespiraler och därmed räntehöjningar.
- Citytunneln har tappat viktig styrfart, de borgerliga partierna i vår region äör totalöverkörda och nu ska regeringen utreda litet mer medan projektet står och tickar sisådär 40 mille i veckan.
- De har svikit i trängselskattefrågan. Nu får vi trängselskatt och höjd SL-taxa, men indragen kollektivtrafiksatsning. Störst loosers är SL-resenärerna, som får betala motorvägar genom höjda priser och indragna turer.
- De har stoppat utbyggnaden av högskolan, precis i ett läge då babyboomens kullar tar studenten och Stockholm skriker efter utbildad arbetskraft.
- studerandevillkoret i a-kassan försvinner, vilket kan få stora konsekvenser i en studentstad som Stockholm. Kostnaderna vältras istället över på länskommunernas socialtjänst.
- indraget invetserinsstöd för byggandet av hyreslägenheter. Hur mycket mindre som kommer att byggas i Stockholmsregionene vet vi inte exakt, men någon har nämnt siffran 6 00 lägenheter.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback