Tester

Inspirerad av Nathalie, som i sin tur blivit inspirerad av Abbe, har jag testat en valkompass, nämligen UNT:s. Verkar f ö vara samma som i SvD, vilket man kan ha funderingar om. Nå, som alla tester måste de tas med en nypa salt - det finns många frågor som är viktiga för mig, men som inte ställs i testet. Men, de säger något viktigt - att gå med i ett parti och att arbeta för att det partiet ska vinna betyder inte att man har köpt hela paketet med hull och hår. Det är ju därför man ska vara medlem - för att jag vill att mitt favoritparti ska bli ännu bättre och förändra det som inte är tillräckligt bra. Det skulle vi behöva tala oftare om. Många väljer att inte gå med i partier därför att de har inte samma åsikter i alla frågor. Nej just det. Åtminstone vårt partis uppfattningar formas av de många medlemmarna, de som tycker och argumenterar. Ibland lite olika, även om man i grunden delar samma värderingar. Är ni nyfikna?
Jo mina svar fördelade sig:
s 80%
v 70%
mp 69% (det är nog främst synen på enskilda skolor och föräldraförsäkringen)
c 50%
kd 43% (mycket märkligt, men det kan vara så att de inte är så intresserade av privata vinster i vården. Dessutom var det få frågor om rättvisa, jämlikhet och diskriminering )
fp 33% (det var annat förut, när fp stod för en generös flyktingpolitik, höjt bistånd och jämställdhet)
m 23% (jag ger mig på att de skulle fått lägre om de ärligt yttrat det de egentligen står för - att ta från de fattiga och ge till de rika)
Nu vill dottern ha tidtabeller för skärgårdsbåtar och mannen vill ha hjälp att bygga. Håhåjaja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback