När drömmar blir verklighet

Igår kväll lärde jag mig massor av nya saker. Jag var på Sigtuna Brygghus, ett alldeles nystartat mikrobryggeri. Där fick man se bryggeriet, veta hur det går till att brygga öl, provsmaka den rostade malten (mycket godare i flytande form) och dessutom provsmaka öl. Bryggeriet är startat av fem familjer, idealister och visionärer. Flera av dem har sin bakgrund i Norrsunda hembryggarförening. Mest känd för ölentusiaster är Håkan Lundgren, som bl a startat Svenska Ölfrämjandet och som är mannen bakom det förskräckliga snömonstret - Lundgrens Lager. Fantastiskt att se dessa entusiaster och se att de klarat att göra verklighet av sin dröm. Hoppas bara de orkar fortsätta och att de verkligen når målet att kunna försörja sig. Jag intygar gärna att de båda ölsorter som just nu finns i Systembolagets beställningssortiment i ABC-län - Humle-Hildas Altbier och Gas-Jannes Golden Ale smakar utmärkt. Inget slarv här inte. Och namnen? Jo, Humle-Hilda är egentligen Hildegard av Bingen, som förutom mycket annat nedtecknade användandet av Humle och spred denna kunskap utanför klostren. Gas-Janne är en av de verkliga förebilderna till Gambrinus - ölets skyddshelgon - Jan Primus, hertig av Flandern och Brabant.

Kommentarer
Postat av: Claes Nordmark

På tal om bryggerier: Jag har jobbat en sommar på bryggeri i München, så man har väl lite koll på området... ;-)

Postat av: Anna-Karin

Var på bolaget för att beställa, men det var tillfälligt slut... Det verkar som om jag ska höra av mig om jag lyckas komma över några dyra droppar;-)

2006-11-19 @ 15:19:09
Postat av: Peter

Vad kul att du skriver om ditt besök. Vi sålde tomt i alla tankarna och det var stopp under några veckor i höstas. Nu kommer vi med nya öl, vid sidan om Humle-Hilda och Gas-Jannes så kommer i april också Biskop Stefans Kalk och Jäst-Hasses Exportlager på "Bolaget"

2007-01-29 @ 15:46:02
URL: http://www.sigtunabrygghus.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback