På födelsedagen

Det är lika bra att erkänna direkt. Jag är ingen sportfåne. Hatade gympan i skolan, även om jag under flera år tränade simning (fortfarande något jag gillar - brukar smyga in i simhallen när ungarna tränar basket) och dessutom under kortare perioder tränade basket och volleyboll. Orientering var min favoritidrott i skolan, de andra älgade rakt ut skogen och fastnade i något kärr, medan jag promenerade i skogen på stigar och hittade alla kontroller.

Men idag är jag stolt medlem av världens bästa idrottsförening.
Rosersbergs IK. Vi har varit medlemmar nästan sedan vi flyttade hit för 11 år sedan.

RIK är Rosersberg. 50% av femteklassarna spelar fotboll och 48% spelar handboll. För det mesta i RIK:s regi. Träningstider och resurser fördelas rättvist mellan killar och tjejer. Det är den enda idrottsklubben som har lika många tjejer som killar som medlemmar i vår kommun. Här satsar man på bredden. Alla ska med. Det viktiga är att ha roligt och att vara bra kamrater. För mig är det frågan om folkrörelsesveriges djupaste rötter och varmaste värderingar. Det är också RIK som står för midsommarfirande och valborgsfirande, liksom för ungdomsdisko och annat. I kväll är det dags att gå man ur huse - de vuxna firar RIK:s 85-årsdag med middag och dans. När P och jag var på deras 75-årsfest konstaterade vi att 10% av rosersbergarna var där. Det är i mångt och mycket RIK:s förtjänst att Rosersberg är det samhälle det är - ett ställe där vi bryr oss om varandra, tar ansvar för varandra och där det är viktigare att alla är med än att toppa laget.

Kommentarer
Postat av: Johanna Graf

Vad fint det låter, ert Rosersberg! Jag tror ni toppar laget genom att låta alla vara med. En bra bredd ger nämligen en bra elit, det gäller såväl för idrotten som för samhället i stort.

Postat av: Anna-Karin

Jo, Rosersberg är väldigt nära paradiset. Åtminstone för oss som är övertygade om att en lycklig tillvaro inte är problemfri. Och en himla rolig fest var arrangerad. God mat, trevligt sällskap, lagom många och långa tal, musik och annat. Just nu hoppas jag att 90-årskalaset ska kunna firas i en ombyggd sporthall. Och jag tror det är möjligt.

2006-10-24 @ 09:47:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback