Sjuka barn och sjuka system

Det är inte utan att man blir tvärförbannad på de som stjäl våra gemensamma pengar genom att ta ut tillfällig föräldrapenning på fel grunder. Ännu mer förbannad blir jag på att det uppenbarligen finns en stor grupp högavlönade män som tycker att andra ska betala deras lediga dagar.

Men så måste vi också vara nyanserade. Den utredning som diskuterats handlar om felaktiga utbetalningar. Brott och bedrägerier ska anmälas, bestraffas och bespottas. Men de andra felen? Är det möjligen så att det ibland är krångligt att anmäla rätt? Under en period var jag föräldraledig 20% från jobbet - men det gick inte enligt försäkringskassan. Däremot kunde jag vara ledig en dag i veckan... Och hur går det för de familjer där mamma och pappa delar på ansvaret för sjuka barn och pusslar med halvdagar, varannandagar och annat? Kan det vara så att det ibland är "fel" förälder som är anmäld till försäkringskassan bara för att man varit mer angelägen om att ta hand om det sjuka barnet än att fylla i blanketter? Och hur är det med de friska barn som är hemma med sina föräldrar? Ibland händer det att barn som är fullt friska medicinskt har det trassligt på olika sätt och behöver reda ut det. Jag säger inte att det är den tillfälliga föräldraförsäkringen som ska betala det, men det kan finnas skäl som inte bygger på girighet när människor felutnyttjar våra system.

Och vilken kontrollapparat vill vi ha på förskolor och fritids? Idag är närvarolistor offentlig handling på våra kommunala skolor, men inte på de enskilt drivna. Nog för att jag gillar offentlighetsprincipen och gärna skulle se att den i större utsträckning gäller enskilda skolor och förskolor, men det är inte i första hand för att göra om förskollärare, fritidspedagoger och barnskötare till försäkringskontrollanter - de behövs bland barnen.

Ett mer nyanserat resonemang gör det svårt. Jag skulle vilja skrika högt av ilska över försäkringsbedrägerierna som tidningarna skriver om, men tänk om det är något annat än ondska som ligger bakom?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback