Utan TV

Brevlådan är full av broschyrer som talar om att det blir svart i rutan den 12 mars om vi inte skaffar digitaltv. Det gjorde vi för länge sedan - det är ganska dålig mottagning här i byn, så vi klippte till och investerade i digitalbox och parabolantenn. Och det blev verkligen mycket bättre bild och inga "myrornas krig" mitt i filmen.

För en månad sedan blev det ändå svart i rutan. Fredag kväll, familjen laddar och det blir...svart. Så är det att bygga om. Ganska snabbt konstaterar vi att det är nog ingen idé att göra något åt det hela förrän bygget är avslutat. Det är det. Nästan. En av de saker som återstår är stegpinnarna så att sotare och antennfixare ska kunna komma upp på taket. Men faktum är att ingen direkt har klagat. Konstigt nog. Man klarar sig rätt bra. Och nej, vi tittar inte via bredband, för vi har inget bredband. Vanligt hederligt modem via en alldeles äkta luftledning.

Vad som däremot orsakade viss förstämning var när DVD-spelaren också blev svart i rutan. Den dog lika plötsligt som TV-mottagningen. Men, bättre trådlös än rådlös, vi har ju sonens Playstation! Tada!

I helgen tog vi vår drygt ett år gamla DVD-spelare med till OnOff som vi köpt den av. Självklart hade garantin gått ut. Men visst kunde de ta emot den. Det kostar - oavsett vad man gör - minst 1200 kr! Efter att ha hissat upp hakorna till en anständig nivå tog vi vår DVD-spelare och marscherade ut. Aldrig i livet att vi lämnar in den till det minimipriset! Vi åkte till den lille lokale tv-reparatören på Stockholmsvägen i Märsta. Jo, där lämnade de först ett kostnadsförslag och ville vi inte göra något så kostade det jobbet 250 spänn.  Betydligt humanare.

Detta har inneburit att jag har lyckats se färdigt på den DVD-box med sjätte säsongen av
Vita Huset som jag fick i julklapp. Dessutom har jag goda vänner som har alla andra säsongerna. Efter en inre strid med mig själv bestämde jag mig för att vara karaktärsfast och inte låna sjunde säsongen först, utan börja från början. Så nu ser jag ett avsnitt varje kväll.

Förmodligen har det tredje världskriget nu brutit ut i en annan del av huset. Skrik och smällande i dörrar och dova dunsar hörs. Man kunde tro att det är Fatah och Hamas, men det är bara de älskvärda syskonen. Förmodligen löser de konflikten själva om de får hållas, men jag är inte säker på att jag står ut så länge. Ibland måste man faktiskt hindra syskonbråk för sin egen skull.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback