Miljösvek - det blir bilen i stället för tåget

Strax före jul kände statsministern att det var dags att tillsammans med miljöministern göra ett kraftfullt inlägg på miljöområdet. Det är ju synd att säga att miljöpolitik varit den nya regeringens bästa gren. Sagt och gjort - man gick ut och lovade att koldioxidutsläppen skulle minska med 30%. Lovvärt. Reinfelt gick sedan ut och gjorde det kraftfulla utspelet lite suddigare genom att börja hänvisa till EU och att dessutom föra ett resonemang som ungefär innebar att eftersom det finns länder som är värre klimatbovar så skulle det ge mer om de länderna gjorde något åt sin klimatpolitik, så det spelar nog ingte så stor roll om Sverige gör något. Nehej. Inte det.

Fast jag tror att han var tvungen att göra något som mildrade utspelet. Hans paritkompisar i Stockholms läns landsting gör nu allt de kan för att rulla ut succén med enhetstaxa i kollektivtrafiken. De krumbuktar som sjutton med hänvisningar till den riksabla kontanthanteringen och annat, men det står klart vad de vill. De vill återinföra bestraffningen av de som reser långt. Det är inte så viktigt att få fler att välja tåget före bilen.

Igår fick jag hem handlingarna till nästa SL-styrelsemöte. Jag får dem sedan jag för ett par år sedan hade uppdrag som gruppledare i SL:s norra regionstyrelse. Där presenteras de båda alternativa förslagen. Båda bygger på en zonindelning med tre zoner. I det ena förslaget ska det kosta 80 kr enkel resa från Märsta eller Rosersberg. I det andra förslaget ska det kosta 90 kronor. Den som åker enstaka turer från Märsta till Stockholm bör överväga att åka SJ-tåget. Det går dubbelt så fort, är mer sällan försenat, är bekvämare än pendeltåget och kostar 49 kronor. Enda nackdelen är att tåget inte går lika ofta som pendeltåget. 

Det är ett dåligt underlag från SL:s tjänstemän till styrelsen. De kan inte ens lägga ihop 80+80. I det underlag som har skickats ut till SL:s styrelse påstås att en tur- och returresa i 80-kronorsalternativet kommer att kosta 120 kronor! Eh? Febrilt börjar jag leta efter returrabatten, men den finns förstås inte. Då ska man betänka att ärendet redan varit uppe en gång i SL:s styrelse, men då återförvisats eftersom den avgående s-ledda majoriteten inte ville ta på sig att rösta igenom något så stolligt. Man har alltså haft tid på sig att kolla materialet. Om man ville.

Zonindelningen av enkelresorna är bara början. Det framgår tydligt att man ser framför sig ett system med lokala periodkort. Då kommer systemet med ett gemensamt månadskort för hela länet att slås sönder. Och det drabbar förstås inte den som bor i Solna och pendlar till Kungsholmen med tunnelbanan. Men den som bor långt ute i länet och pendlar till Solna eller Kungsholmen kommer att få betala. 

Det finns ett annat problem med att zonindela och göra kraftiga prishöjningar på enkelresorna. Besöksnäringen blir allt viktigare i vår region. Stockholm - Mälardalen försöker marknadsföra sig som "Stockholm - the Capital of Scandinavia". Men om det kostar 80 kronor att åka den krångliga vägen, med SL-buss och pendeltåg till Stockholm, hur välkomnar vi då de turister som ska föda oss? Hur turistvänligt blir vårt län om det ska kosta 90 kronor från medeltidsmuséet till Sigtuna stad? Räcker det inte med att pendeltåget till Märsta tar 40 minuter och bussen vidare till Sigtuna nästan en halvtimme?

Men åter till miljösveket. Det är det värsta. Hur ska man övertyga något att det är smartare att åka pendeltåg än bil till Stockholm om det kostar 160-180 kr tur och retur? 4 mil? Sigtuna kommun är den kommun i länet som har lägst andel kollektivtrafikresenärer när det gäller resor till Stockholms City. Det beror på att vi har ganska dåliga kommunikationer, men främst på att vi har många som arbetar på och omkring Arlanda. Dit finns det inte kollektivtrafik när människors arbetspass börjar och slutar, så det lönar sig inte att skaffa månadskort. Det är alltså enkelresor som gäller.

Om man nu skulle föra Reinfelts resonemang på mer regional nivå så är det framför allt bilresorna från länets ytterområden som skulle ge största effekten om de ersattes med kollektivtrafik. Då kanske man kan leva med tanken på att några som är bosatta på Östermalm tycker att det är orättvist att deras biljett till Gamla Stan kostar lika mycket som Valstabornas biljett.

Kommentarer
Postat av: Hans Husman

Jag tror starkt på att promenera. Det är klart att man ska färdas en längre sträcka fodras något annat.

Men ska jag ut till mina åldrade föräldrar, som jag tar mig ut till typiskt en dag per vecka, så promenerar jag. Det är runt 10 km.

När jag började kändes det lite tungt men det är en vanesak. Numera har jag som princip att om sträckan är

Postat av: Anna-Karin

Jag promenerar också med glädje. Men om jag ska åka till Stockholm, för att t ex gå på något av de muséer som inte längre får ha fri entré så tycker jag att det är för långt för en promenad. Det är fyra mil från Märsta och ungefär 3,5 från Rosersberg. Om man då ställs inför möjligheten att få betala 160 kr t o r per person eller att ta bilen så blir miljöengagemanget bara något för den med tjock plånbok. Däremot tycker jag att den som ska ta sig från Östermalm gott kan promenera. Någon borde tala med försvarsministern om det stärkande i det valet. Vi minns diskussionen om hans taxiresor.

2007-01-25 @ 17:01:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback