Kongressblogg

Det känns lite konstigt. Jag har varit på många partikongresser, fyra gånger som ombud. Den här gången avböjde jag nominering - dels tycker jag inte att man ska blockera möjligheten för andra att delta, man måste ju inte vara med jämt. Dels, måste jag erkänna, verkar det inte helt angeläget med en kongress vars enda riktiga beslut är att välja en partiordförande. Debatt är viktig, men med 345 debattminuter och 350 ombud...

Fast jag hade ju inte tänkt mig att vara fullt så avskuren från kongressen. Det är ju inte nödvändigt att vara ombud för att kunna gå runt och lyssna på debatter och prata med vänner. Man kan ju vara åhörare. Dessutom är samtalen i korridorerna nog så intressanta - de är ju aldrig tidsbegränsade.

Det var fullt för åhörare innan jag ens fattat hur man skulle få åhörarplats (jag brukar inte vara dum, men jag har tydligen haft annat i tankarna och inte fattat hur bråttom det är).

Nå, numera finns ju den fantastiska tv-kanalen SVT24 som räddning. Man kan sitta bekvämt med en kopp te och se så mycket man vill. Jo, pyttsan! Det gäller bara dem som har en fungerande tv-anslutning. Men, som jag tidigare berättat har vår TV lagt av. Trots ett par timmar med maken på taket förra helgen har vi inte löst problemen. Och det är ju en smula patetiskt att ringa tv-reparatören kl 10 på lördag morgon. Han kommer på måndag. Så jag kastar mig iväg till goda vänner för att åtminstone se valet av Mona till partiordförande. Och det kändes faktiskt lite historiskt och omvälvande. Fast det var på TV.

Men Monas tal i morse kunde man ju inte tränga sig in hos vänner och se. Så jag ringde snälla föräldrarna som lovade att spela in (jag hade nog kunnat få komma dit och äta frukost framför talet, men tyckte själv det var för tidigt).

Maken är däremot inte alls avskuren från kongressen. Tvärtom har jag sett ytterst lite av honom (utom igår när Mona valdes, då han satt längst bak på podiet för att hålla koll på talarlistan). I morse låg jag och katten kvar i sängen när han gick. Såg genom en glipa i rullgardinen att det var snöstorm ute. Drog täcket ännu högre upp så bara nästippen stack ut. Då ringde det. En sur make som meddelar att SL har ställt in tåget utan förklaring. Det är 30-minuterstrafik. Nästa tåg kl 8.08.Visste ni förresten att under vintern har vart fjärde tåg i rusningstrafik varit försenat. Det är kvalitet det.

 Håhå, bara att kliva upp och dra på sig lite kläder för att få med bilen hem efter att ha levererat maken. konstaterar att gårdagens spacklande av ny vägg lett till träningsvärk i jumskarna. Satt alldeles för länge på huk igår. Fick ett äpple av den aningen morgonpiggare dottern.

På vägen hem är förstås bensinen slut. Ska tanka och helt plötsligt slutar kortet fungera! Blää. Tekniska problem. Hittar ett annat kort, men hinner tänka fula ord om teknikens värld också. Köper med färska frallor till frukosten och är hemma igen innan Mona börjar tala. Dottern har i alla fall gjort frukost.

Lyssnar sedan på kommentarer till Monas tal när jag fortsätter spacklandet. Har sedan tagit paus för att fortsätta bearbeta budgeten lite till och förbereda studiedagen vi har i veckan som kommer. Sedan ska jag åka och hämta det inspelade talet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback