Jag vet. Jag ska.

Det är inte precis ont om uppslag till nya inlägg. Bara förtvivlat ont om tid. Två veckor till, sedan har eleverna lämnat skolan och det är för sent. För allt. I tre dagar har jag försökt skriva ett enkelt föräldrabrev för att välkomna alla föräldrar till skolavslutningen. Och hela tiden bryts det av allt vi måste hinna med före avslutningen. Så det kommer inlägg. Men inte nu.

Nya stolligheter från SL

I nästa vecka ska SL fatta beslut om nya åtgäder för att stävja fuskåkandet. Det tycker jag är bra. Jag blir tvärförbannad på de egoister som tycker att de ska få åka på min och alla andra ärliga resenärers bekostnad. Om alla betalade för sig kunde man kanske få lägre taxa för alla? Men ibland undrar man vad SL:s ledning vill stävja. Fusket eller åkandet? Och så kan man fråga sig om SL är till för resenärerna eller är resenärerna till för SL?

I förslaget till beslut står som första punkt det fullständigt huvudlösa: alla måste ha giltig biljett - oavsett om någon suttit i spärren eller inte. Man tar sig för pannan. Konsekvenserna av ett sådant resonemang blir stolliga.

Jag reser oftast till och från Rosersbergs station. Det är inte en av de mest trafikerade, varför det är en av de stationer som ibland får vara utan spärrvakt om det kärvar med vikarier och annat. Det har hittills inneburit att vi som behöver köpa biljett eller få remsan stämplad får resa gratis. Det är möjligt att SL förlorar några kronor på det, men det är inte särskilt svårt att kontrollera om den som ertappas utan stämplad biljett har smitit in eller passerat en obemannad spärr.

Med det nya förslaget blir det bara resenärer med kort som får åka pendeltåg när spärren är obemannad. För en förköpsremsa utan stämpel är ingen giltig biljett! Det betyder i sin tur att man - om man är ärlig och vill följa reglerna (och slippa den höjda kontrollavgiften på 1200 kr) får avstå från att ta tåget, alternativt cykla en mil till Väsby eller Märsta och ta tåget från en bemannad station. Hur troligt är det? Och varför ska jag som reser med remsa ta smällen om SL inte får fram spärrvakter. Och om nu spärrvakten måste gå på toa, ska jag då vänta på nästa tåg? Det kan ju verka futtigt att man inte vill vänta på nästa tåg när de nu går varje kvart, men det är inte ovanligt att man kombinerar tåget med någon anslutande buss och de kanske inte går varje kvart...

Och så kan man inte låta bli att fundera över om obemannad spärr kanske gör att resegarantin kan användas. Alltså, det finns ingen i spärren som kan stämpla min remsa. Det gör att jag missar anslutningsbussen och därmed blir jag mer än 20 minuter sen till min destination. Då borde jag kunna ta taxi istället för tåg och buss och skicka räkningen till SL. Fiffigt SL!

trampartankar

Det tar lika lång tid att cykla från dörr till dörr hemifrån och till jobbet som det tar att åka kollektivt. Fast oftast när jag tar cykeln till jobbet så tar jag den på tåget på morgonen och cyklar hela vägen hem. Det är inte så kul att börja arbetsdagen med att vara ordentligt svettig. Men eftersom jag tar cykeln över en zongräns kostar det numera 3 kuponger att ta med cykeln till Upplands Väsby. Om jag däremot vill lika långt norrut - till Märsta - kostar det bara två kuponger. Och nu finns dessutom världens finaste cykelväg mellan Rosersberg och Märsta.

Hälften av svettigheten när man cyklar till jobbet beror nämligen inte på jobbiga uppförsbackar. Väg 859 mellan Märsta och Upplands Väsby är rejält trafikerad. Och eftersom logistikverksamheten i Rosersberg växer med rekordfart fastän det inte finns någon motorvägsanslutning så ska man inte bara trängas med stressade personbilsförare, mopeder och annat, det blir allt fler stora lastbilar som pustar en i nacken. Och vägen är smal och saknar vägren. Sådant blir man riktigt svettig av.

En fördel med cyklandet är att man får en hel del tid för ostört tänkande. Till exempel på varför statsministern åker runt i världen och försöker låtsas att han är engagerad i klimatfrågorna, samtidigt som hans partikompisar i Stockholms län gör allt de kan för att det ska vara så attraktivt som möjligt att välja bilen före tåget och cykeln.

En annan sak man funderar över är varför regeringens utredare tycker det är en smart idé att lägga ner Räddningsskolan i Rosersberg och behålla dem i Revinge, Skövde och Kramfors. Räddningsskolan i Rosersberg är populär för blivande brandmän. Det är stort söktryck. Och ungefär 3 miljoner svenskar i Mälardalen är beroende av dem för sin räddningstjänst. Jag är inte så säker på att den som måste flytta till Skövde för att gå Räddningsskolan sedan flyttar till Mälardalen för att jobba. Vi vet att det idag är svårt att finna brandingenjörer norr om Hässleholm (de utbildas i Lund)... Dessutom finns det ingen Räddningsskola som ligger 1 mil från en internationell storflygplats. Och i Rosersberg har man just byggt upp det som behövs för att utbilda skorstensfejarmästare. Men utredaren tänker sig att det ska bli en "privat" lösning. Jag tror att det blir som med Citybanan. Om man talar om för kommunerna i Mälardalen att det inte blir något om de inte finansierar det själva så förväntas de snällt fram plånboken. Stockholmsfientligt kallas sådant!

Man hinner också fundera över en massa annat. T ex över den okunnighet som folkpartisten Mauricio Rojas visade härom morgonen i DN när han hade ett fullkomligt raseriutbrott över den kryptokommunistiska propagandan i skolans SO-böcker. Tråkigt nog har Rojas missat något viktigt i verkligheten. SO-böckerna uppfattas som så urbota tråkiga av eleverna att de sällan läser dem. Och böcker som skrivs för att inte reta någon och som dessutom håll så korta som möjligt blir tråkiga. Om eleverna läser dem så är det bara för att komma ihåg några viktiga detaljer till provet - för att raskt glömma allt sammans. Bra SO-lärare låter verkligheten spela huvudrollen i SO-undervisningen. De använder dagstidningar, UR-program, verkliga människor, museer, Internet, skönlitteratur, faktaböcker och allt annat som berättar om samhället och historien omkring oss. SO-böckerna finns där främst för att förbipasserande folkpartister inte ska anklaga dem för flumpedagogik.

Men framför allt. Solen sken och det blåste bara lite motvind. Och nu börjar "sittbenen" vänja sig vid cykelsäsongen.

Tonåring i huset

Idag har vi en tonåring i huset. Stora dottern fyller 13. Igår var det tjejmiddag. Och jag fick vara med! Dottern, hennes tre bästa vänner och jag gjorde egen pizza, såg "Frukost på Tiffanys" och åt tårta. Sedan smög jag mig undan och ägnade kvällen åt dataspel - de måste ju få vara ifred någon gång.

Sonen tog tåget till Stockholm och gick på bio med sin pappa, så de var ur vägen.

I morse var det dags att sjunga och komma med blomsterklädd bricka. För första gången fanns syrener på brickan. Löjtnantshjärtan och gullvivor hör däremot till de vanliga blommorna. En av kompisarna hade stannat kvar över natten och var med. Den önskade boken har hon redan fått - tredje delen av Michelle Pavers "Vargbröder" och dessutom ännu en mangapocket av sin bror. Jag och maken är som vanligt mer praktiska, så av oss får hon hjälp att ordna personkonto och id-kort (fast vi sätter in några kronor på kontot).

En ny erfarenhet är de artiga unga damer som numera finns i huset till och från. Unga damer som kommer in i köket och undrar om de kan hjälpa till - och sedan gör det!  Dessutom vuxet konverserande om böcker de läst eller saker de hört på nyheterna eller något annat. Jättekul!

Hittills får jag nog säga att det är njutbart att vara tonårsförälder, men jag anar att det inte håller för evigt. Men jag tänker njuta så länge det är kul!

"Breddat kortsortiment"

När den borgerliga majoriteten i Stockholms läns landsting införde zontaxa blev de enstaka resorna till Stockholm eller grannkommunen Upplands Väsby inte bara krångliga, osäkra och ofta försenade - det blev rejält dyrt. 5 minuters tågresa, knappt en mil, kostar nu 60 kr! Då var vi några som sade att det nog bara var första steget. Och igår fick vi rätt. Nu ska borgarna också klämma åt de lantisar som är dumma nog att bo långt ut i länet och kanske pendla till arbetet. Finanslandstingsrådet ville dock inte riktigt medge att det skulle bli olika pris för pendlarna i svt:s abc-sändning. "Breddat kortsortiment" kallade hon det. Fnys! Det hela går ut på att vi som reser långt och länge med pendeltåg som ofta är försenade, gärna vänder i Upplands Väsby när vi ska hem, vi ska betala lite mer. Den som bekvämt skulle kunna promenera från Vasastan till City behöver däremot inte betala. Det kallar högern rättvisa.

I början av 1980-talet gjordes den så kallade "Strängöverenskommelsen" om infrastruktursatsningar i Stockholmsregionen. Då kom man överens om att bygga om Märsta station i ett sydligare läge för att dels få en fungerande bytespunkt (det är långt att gå från tågets sista vagn till den buss som står längst fram på bussterminalen och ännu längre till de nästan obefintliga infartsparkeringarna), dels slippa de korsande spår som är en säkerhetsrisk. Överenskommelsen är farligt nära sin 25-årsdag (om den inte redan är passerad) och flera pendeltågsstationer har byggts om flera gånger. Men inte Märsta. Och nu får vi veta att pengarna inte längre finns reserverade - de har använts till annat.  Och med satsningarna på fler spår genom Stockholm behöver man bygga bort de korsande spåren i Märsta, annars kan inte den nya spårkapaciteten användas.  Det enda man gjort med Märsta station är att bygga en sluten spärrlinje som tar så mycket plats i den lilla biljettkuren att ingen kan sitta inomhus och vänta på försenade tåg och när resenärer från Stockholmshållet kliver av och möter resenärerna som ska med nästa tåg mot Stockholm blir det paniktrångt.

Detta tycker nu finanslandstingsrådet och hennes moderatkompisar att vi sak betala lite extra för. Som tack får vi tio öres skattesänkning. Vi vill ha fungerande tåg.

Betyg och prov

Bloggen är inte en plats för långa utläggningar, men jag tror att det ibland är nödvändigt att fördjupa sig. Speciellt om man tar upp ett ämne där många möter ens uppfattningar med fördomar. Därför får läsaren stå ut med en hel del utvikningar och längre förklaringar ? eller hoppa över det här inlägget och vänta på ett kortare.

 

Jag lovade ju att jag ska återkomma till vad jag tycker om förslaget att införa fler nationella prov som presenterades av Svenska Dagbladet i förra veckan. Det är i sin tur nära sammankopplat till vad jag tycker om betyg och därför ska jag nu utmana mångas uppfattningar om vilka åsikter som följer med åsikter om betyg och nationella prov.

 

Till att börja med: Jag gillar nationella prov och tycker om idén att ha fler prov i fler ämnen. När jag säger det brukar jag mötas av fördomen att jag också tycker att kunskaper ska förenklas och att bara mätbar kunskap är viktig. Det finns också de som tror att jag är av den uppfattningen att man bara kan få människor att lära sig med hjälp av hot, hugg och slag. En och annan ser också sönderstressade barn framför sig som bara pluggar till prov. Helt fel.

 

För det andra: Jag ogillar betyg och skulle helst slippa dem. När jag säger det brukar jag istället mötas av fördomen att jag vill ha någon sorts slö, slapp och likgiltig skola utan några kunskapskrav eller prov. Lika fel. Jag tycker att betyg är en kunskapsfientlig metod.

 

De som genom åren har mött mig som elevfacklig aktivist, lärare, skolledare eller skolpolitiker och faktiskt sett vad jag gjort och hört vad jag sagt vet att för mig står goda kunskaper i centrum. Alla elever har rätt till att lära sig maximalt och det är skolans allra viktigaste uppgift. Allt annat är egentligen bara stöd till lärandet. Och det är här min syn på både betyg och prov kommer in. Jag önskar att vi hade en skola där de nationella proven (och tillsammans med kursplaneböcker, individuella utvecklingsplaner och utvecklingssamtal) faktiskt ersätter betygen.

 

De nationella proven har nämligen fördelen framför betyg att elever och föräldrar ganska lätt kan se nyanser i elevernas kunnande. - Aha, geometri är en styrka, men algoritmerna är inte så självklara. - Åhå, här finns det anledning att gå vidare med kartan, men förmågan att jämföra levnadsvillkoren i olika länder är god. Och så kan man visa vad algoritmer är eller vad som förväntas i kartkunskap genom att visa själva provet! Jag tror att det är den sortens bekräftelse många föräldrar söker som säger att de vill ha tidigare betyg. Man känner sig osäker på om barnets lärare säger allt och vill ha stöd i något rejält utan godtycke. Eftersom man inte känner till några andra metoder säger man att man vill ha det godtyckligaste av allt ? betyg.

 

Men provresultat är inte bara bekräftelse. Provresultaten är dessutom en bra utgångspunkt för ett vidare resonemang ? hur går vi vidare härifrån? Som förälder får man stöd i vad som är viktigt och vad man kan ta lite enklare. Som elev får man hjälp att sortera.

 

De nationella proven har den fördelen att de bottnar i både vetenskap och de nationella kunskapskraven. Det betyder inte att de är invändningsfria, men de är väl genomtänkta. Alla de olika ?hemsnickrade? prov som förekommer är inte lika genomtänkta och alla bygger inte på den kunskapssyn som Riksdagen fastställt i vår nationella läroplan. Vi vet att prov formar undervisningen, oavsett om det är vetenskapligt utformade nationella prov eller om det är något annat. Kanske är det bra att proven styr - om de styr i riktning mot läroplanens mål.

 

För läraren (och därmed också eleverna) är de nationella proven ett stöd för att göra en likvärdig bedömning av elevers kunskaper, utan att man måste tala med varenda kollega i hela landet. Det finns stödmaterial för bedömningen och eftersom flera har genomfört samma prov kan man diskutera med varandra. Där jag arbetar brukar lärare från de kommunala skolorna träffas varje år för att arbeta med de bedömningar de känner sig osäkra på. Det är professionell utveckling!

 

För den som har sett de nationella proven i verkligheten blir det också tydligt att det inte handlar om prov som man kan plugga till kvällen före. Möjligen kan man få ett bättre resultat genom att komma till skolan utvilad och mätt? Eleverna i femman har ibland svårt att uppfatta att det är prov när de får uppgifter att lösa, ibland genom diskussion och samtal, ibland med papper och penna.

 

Därför blev jag besviken när den socialdemokratiska kongressen i Malmö sade nej till fler och tidigare nationella prov. Kanske hade några förstått bättre vad vi förespråkare menade om vi talat om utvärdering i stället för prov. Istället fick vi en konstig debatt där några trodde att man skulle införa ett sorteringssystem där nioåringar skulle tokplugga för prov och sedan sorteras efter resultat. Tvärtom! Ett tydligt instrument som minskar godtycket som ger föräldrar en chans att förstå vad som förväntas av deras barn. Det var vad vi ville ha, vi som var för fler och tidigare nationella prov.

 

Därför är jag försiktigt positiv till utspelet om fler nationella prov och i fler ämnen! Men jag förstår inte varför bara i de ?teoretiska? ämnena? Och vilka ämnen är bara praktiska eller bara teoretiska? Jag förstår ju att skolministern menar att det inte behövs nationella prov i slöjd, musik, bild, hemkunskap och idrott, men jag undrar varför det är bättre med godtycke i de ämnena? Dessutom är det faktiskt så att i den nationella provbanken, som det talats länge om, finns det bara prov i ? hemkunskap. Så bakläxa på att inte alla ämnen betraktas som lika viktiga!  Dessutom kan man fråga sig hur många fler prov i läsning som behövs? Det finns en fungerande metod i LUS (läsutvecklingsschemat) som är ganska lätt att använda och som funkar från det att barnet börjar läsa sitt namn och långt förbi gymnasienivån. Jag tror att det är rädslan för att inte betraktas som tillräckligt handlingskraftig när det gäller den viktiga läsningen som ger nervösa ryckningar.

 

Det börjar bli väl långt och för att förklara min skepsis till betyg behövs ännu mer utrymme. Jag tror jag sparar mig till senare.


Blommande hägg och tertialbokslut

Häggen blommar. Ja, det har den faktiskt gjort i flera dagar. Själv upptäckte jag det när jag cyklade hem från jobbet i torsdag. En av årets första lite längre turer. Så jo, i fredags var jag öm i "sittbenen".

 

Är på väg ut för att fortsätta gräva min rosenrabatt. Grävde en del igår, men det är så mycket rötter och annat i marken. Inte konstigt att gräsmattan inte har varit supersnygg där. Fast det gäller att gräva tillräckligt djupt.

 

Har nu ägnat en lång stund åt att kommentera tertialbokslut och årsprognos när jag, med anledning av häggens blommande kom att tänka på en vers av Alf Henriksson från 24 maj 1947:

 

Visa

Jag såg att häggen blommade, det kom en doft av denDå gick jag till min älskade och sade: se och känn!Hon stod vid makaronerna, hon sydde på en klutOch när hon lyfte ögat hade häggen blommat ut. Så jag går ut nu och njuter av häggen, gullvivorna och narcisserna. Och gräver lite. Och ni får helt enkelt vänta på att få veta vad jag tycker om nationella prov i fler ämnen.

Skir grönska och fladdrande fanor

Har kommit hem från årets förstamajdemonstration. Som vanligt lite trevande hemma i Märsta. Jag tror det är dags att göra om formen för firandet. Om vi ska nå de många nya sympatisörerna och medlemmarna behöver vi tänka nytt. Vi hade fyra talare, tre lokala och en central. LO-sektionens ordförande talade 20 minuter. SSU:s ordförande talade i föredömliga 5 och Arbetarekommunens i 25. Sedan kom huvudtalaren. Inte hjälper det med att det är tipspromenad, orkester, fågelholksspikning och annat. Det är huvudsakligen de närmast engagerade som kommer.

Nu tillhör jag inte de som tror att folk måste lockas med "lättsam underhållning", men om man har 4 mil till avmarschen i Humlegården så är det svårt att konkurrera ut den demonstrationen och talarna på Norra Bantorget. Som det är nu blir det stressigt att hinna med båda. Vi missade tåget med ½ minut och tog faktiskt bilen till Bergshamra för att ta oss fram med t-banan (vilket innebar att vi kunde hålla oss i en zon i SL-trafiken). Med andan i halsen hittade vi vår avdelning (tack Jonas N som gestikulerade oss rätt) och hinna demonstrera.

Ett annat år kanske det vore bättre om Arbetarekommunen hemma satsar på samling och gemensam tågresa (kanske med kaffe och macka för den som åkre tåg) till Stockholm och senare på kvällen mat, fest och firande av Första Maj? Bara ett förslag, alltså. Då kanske fler skulle hinna till Unga Örnars plakatverkstad i Humlegården och göra ett eget plakat. Kanske blev det färre lokala tal, men fler skulle hinna uppleva sammanhållningen, blåsorkestrarna och de fladdrande fanorna.

Efter demonstrationen idag gick vi ut och åt middag med mina föräldrar (det fanns ju inget särskilt hemmaplansalternativ).


På väg hem meddelar sonen, just som vi kliver upp från t-banan att han måste ha tag i en toalett. Grattis. Vi tog oss en tur förbi Ulriksdals slott där han kunde smyga in bakom ett träd.


Det finns inte så många bokskogar i Stockholmsområdet, men vid Ulriksdal hade boken slagit ut. Bok, lind, björk gav ett grönt ljus, ner på marken täckt av vitsippor (och vid närmare betraktande rätt mycket kirskål). Det är inte mycket som slår den skönhetsupplevelsen.