Framtidsdagarnas skoldebatt

Nej, jag är inte ombud på partiets förtroenderåd. Framtidsdagarna börjar med förtroenderåd och det är skolpolitiken som diskuteras. Rådslagsgruppens förslag kan du läsa här. Det återkommer jag till senare.


Debatten är mesig. Den ena talaren efter den andra går upp i talarstolen och  tackar för ett bra dokument. Men ärligt talat, som skolpolitisk plattform är det en katastrof. Det är en katalog över allsköns infall som kan gillas av många, men det finns ingen tydlig linje. Dessutom är språket rätt klent. Syftet var ju faktiskt att förtydliga socialdemokratisk skolpolitik, inte att ludda till det ännu mer.


Två inlägg hoppas jag ska påverka: Ilmar Reepalus inlägg om skolan som vårt viktigaste redskap för ett jämlikt samhälle och Jytte Gutelands brandtal för en skolpolitik som inte utgår från eleverna som skolans problem.


Trist är också att konstatera att också det uttalande som ska antas av förtroenderådet envisas med att peka ut på vilka områden vi är beredda att lägga oss i en förhandlingar. För att undvika missförstånd: Jag tror det är viktigt för elevernas skull att man ska söka kompromisser och att man ska vara ödmjuk inför skolans behov av långsiktiga överenskommelser. Men alla som har förhandlat vet väl att man inte slänger ut sitt slutbud i öppningen. Och en kompromiss måste rätteligen utgå ifrån vad vi egentligen vill, det är våra egna idéer som är utgångspunkt för kompromisserna, inte vad vi hoppas att motparten kan tänkas acceptera. Dessutom är det faktiskt vi som är i opposition - det måste rimligtvis vara riksdagsmajoritetens uppgift att bjuda in till kompromisser.


Nu ska vi strax inleda rådslagsarbetet och jag ska ta mig iväg till rådslaget om Jobben. Hoppas det blir mer sting i de diskussionerna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback