Tandkräm utan triclosan

Tioårige sonen skulle sova över hos en kompis och funderar över vad han måste packa med sig. Så han frågar kompisens mamma om det är så att de har tandkräm utan triclosan. När hon visar upp en lätt förvirrad min konstaterar sonen att då tar han för säkerhets skull med sig tandkräm. Han vill ju inte förstöra naturen. Vi luttrade föräldrar suckar, men vet. Ett par dagar tidigare har vi fått ta de nyinköpta tandkrämstuberna, kvittot och sonen och åka tillbaka till affären för att lämna tillbaka den miljöförstörande tandkrämen som hans tanklösa mamma just hade köpt.

Sonen har lyckats snappa upp att triclosan förstör miljön för fiskar och andra djur i våra sjöar. Och att det finns i tandkräm. Jag undrar hur han har hunnit med. Tidningen går fort på morgonen. Serierna, schackproblemet, vädret, dollar- och eurokurserna. Och eventuellt något spännande diagram. Alltsammans i en rasande hastighet, tillsammans med en rågmacka och ett ägg eller två. Och han, till skillnad från sin sexton månader äldre syster, behöver inte bevisa att han är snart stor och därmed ser på nyheterna i tv med mamma och pappa. Antagligen är det radions P1, som ofta står på när jag pysslar i köket eller kör bil. Och visst har jag också hört. Och kanske har jag lite dåligt samvete för att jag inte kollade tandkrämen. Jag brukar vara noga med att köpa kravmärkt och rättvisemärkt. Åtminstone för det mesta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback