Fria skoltankar I
Jag har tidigare lovat att komma tillbaka här på bloggen med idéer om skolan. Som skolledare utvecklar man skolan inom systemets ramar – det finns mycket man kan göra. Som bloggare kan man tänka helt fritt. Kanske inte alltid realistiskt.
Jag roar mig ibland med att fundera över vad som skulle hända om skolan uppfanns idag. Det finns en förfärlig massa strukturer och företeelser som ”bara är” av gammal tradition, men som ofta har en förklaring i den omvärld som rådde då. Det lär till exempel vara så att skälet för oss att ha 25-30 elever i en skolklass är att det var så många som fick plats i skuggan av en jätteplatan i Aten när Platon undervisade. Ordet pedagog kommer från det antika Grekland och var benämningen på den slav som ledde barnen vid handen till sin lektion. Å andra sidan är skolklockans ringning något som var ett effektivt sätt att lära bondungarna att följa fabriksvisslan i industrialismens barndom. Skolåret är fortfarande anpassat till jordbrukssamhället… potatislov på hösten, vinterlov när det är som kallast så man ska slippa elda och det långa sommarlovet så att barnen kan arbeta med skörd och valla kor utan att vara lediga från skolan. Tänk om skolan uppfanns idag, med hänsyn till dagens verklighet.