Kris i radiolyssnandet

Inser att jag borde surfa  vidare för att höra det missade radioprogrammet "Kris i skolan". Just lagom som jag hällde upp den rykande varma pastan till middag (det blev pasta med pesto och grillade räkor, mums) fastnade jag vid radion. P1 har tagit sig omaket att granska bilden av den svenska skolan som en institution i kris. Första programmet började med motbilder - en gymnasielärare som jobbat i skolan sedan 1974 som beskrev trevliga, intresserade och engagerade elever ställdes mot olika utdrag ur SVT-serien 9A och ur radions arkiv. Sedan en tydlig programförklaring: i ett antal program vill man granska fakta bakom alla påståenden om försämringarna i den svenska skolan. Äntligen! Fast jag kunde ju inte låta alla andra äta klibbig spagetti och sega räkor bara för att jag inte varit uppmärksam nog. Tur att Internet finns!

Annars har dagen varit en underbart loj söndag. Sen frukost och sedan en liten tur till Sigtuna där sonen och maken spelade minigolf, jag läste min bokcirkelbok som ska vara läst till på fredag kväll och dottern promenerade fram och tillbaka på strandpromenaden. Vi avslutade besöket med fika på dotterns favoritställe: RC Chocolat på Stora Gatan. De har till och med choklad-te!

Efter middagen lite nödvändigt fixande, avstämning av räkningar och annat trist. Och födelsedagspresent. Maken fyller år i morgon och har önskat sig... nej, förresten. Inte så bra att skriva om hans födelsedagspresent innan han har fått den. Vi firade både födelsedagen och uteplatsen (en utmärkt anledning att bjuda hem några goda vänner) med tårta och kaffe på eftermiddagen och senare lite middag (grillad fläskfilé, chevregratinerade rödbetor och en bulgursallad med pak choi, purjolök, gröna bönor, blomkål, endiver och borlottibönor). Dottern hade lagat efterrätten, en helt oemotståndlig svartvinbärstryffelpaj. Hon hade hittat receptet på Kerstins blogg. Livsfarligt god.

Kommentarer
Postat av: Peter Ingestad

Jag är heterosexuell!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback