STORK

- Pappa, är latin enkelt? undrar dottern just i rummet utanför. Hon lär ägna tiden åt att plugga biologi medan hennes far tittar på fotboll, men jag undrar jag.

Igår var det den stora konserten på Dieselverkstaden i Nacka. Repetitionerna har jag skrivit något om
här. Nu var det äntligen dags att få höra resultatet.

De valde att formligen anfalla publiken med en pampig version av Bizets Carmensviter - först Los Toreadores. Jag blev nästan anfådd av den kraftfulla inledningen. Och sedan kom ett pärlband av fantastiska stycken; Habaneran, Larssons Vintersaga, Sibelius Intermezzo ur Kareliasviten, Williams filmmusik till Harry Potter, Tjajkovskis Svansjön. Nog får man erkänna att det svajade lite när de spelade andantesatsen ur Mozarts 21 pianokonsert (Elvira Madigan), men det förlåter man dem så gärna. Och det var inget fel på entusiasmen, kanske tydligast i det avslutande stycket - mer filmmusik: Pirates of the Carribean. För säkerhets skull spelade de den som extranummer också.

Vi fick en härlig musikupplevelse, och de båda sysslingarna (och deras småsyskon) är överens: det blir STORK på sportlovet också. Det är visst alldeles särskilt fantastiskt att spela med en symfoniorkester.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback