Heja SL!

Att vara tonårsförälder innebär att man ständigt letar efter något. Saker kommer helt oförklarligt bort - åtminstone för mina egna tonåringar och för de flesta tonåringar jag känner.

För en  vecka sedan var förtvivlan total. Den ena tonåringen hade glömt skolväskan på pendeltåget. Den andra hade tappat sl-kortet ur sin väska. Pust och elände. Men trots att jag ofta är kritisk till SL kan jag bara lovorda dem när man tappar saker! Då är SL ren service.

Den glömda skolväskan kunde anmälas försvunnen via SL:s hemsida - istället för att åka ända till Stockholm, stå i kö, passa öppettider och allt annat! Nej, den har inte kommit till rätta ännu, men  tonåringen har tålmodigt fått samla ihop kopior på alla förlorade skolpapper, fått en gratiskalender som den ömme fadern hittat på jobbet - och som dansbyxor får nog gamla träningsoverallsbyxor duga ett tag framöver.

Och det tappade SL-kortet. SL har förlustgaranti för kort handlade via nätet. Och vi har köpt kort via nätet. Så tonåringen polisanmälde förlusten via nätet och tog fram förlustanmälningsbiljett via nämnda nät, postade förlustanmälan tillsammans med kvittensen på polisanmälan i måndags och i torsdags hade hon ett nytt sl-kort. Otroligt! Faktum är att SL-kortet kom samtidigt som polisens papperskopia på polisanmälan.

Och med tanke på att tonåringarna börjat skaffa kompisar utspridda över allt större områden (Rågsved, Bromsten, Rinkeby, Munkholmen, Skånela, Hällsbo...) så är det tacksamt - jag få nu ha mitt eget SL-kort ifred! Tack SL.

Nu är det dags att fräscha och göra sig i ordning för att ge sig iväg på det socialdemokratiska partidistriktets
kunskapsdag på Stockholms universitet. Förra årets upplaga på Södertörns högskola var jättebra. Aktuella frågor behandlades i olika seminarier, fast i ett framtidsperspektiv. En fördjupad dialog, som vi alldeles för sällan tar oss tid till. Vi är så angelägna om att vara "nyttiga" och fatta beslut, göra utspel och ge besked. Jag ser verkligen fram mot dagen!

Kommentarer
Postat av: Enn Kokk

Men själva tonåringarna har inte kommit bort?

Postat av: Anna-Karin

Nej, jag tror inte tonåringarna kommit bort. Fast just den här helgen har vi varierande antal ungdomar hemma. Funkar ungefär som ett kommunicerande kärl mellan vårt hem och sysslingarna. F ö tvivlar jag på att SL är lika bra på bortkomna tonåringar. Fast man vet aldrig.

2008-09-14 @ 12:33:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback