Fria skoltankar VII - Läxor

Nathalie skriver klokt och resonerande om läxor på sin blogg. Inspirerar till ännu ett avsnitt om hur skolan skulle kunna vara. Tidigare inlägg hittar du bl a här.

Jag tycker man ska kunna göra hela arbetet på jobbet. Det tycker jag när det gäller mitt eget jobb – undviker att ta med mig jobb hem – och det tycker jag när det gäller skolan. Allt för många läxor ges på ren slentrian, därför att man ska ha läxor.

Värsta sorten är väl när 25 elever får samma tio ord i läxa. Tio ungar lär sig att de inte behöver lyfta ett finger, tio ungar har fått en alldeles för svår läxa och fem ungar har fått en läxa som ger dem lagom utmaning. Det betyder inte att jag tycker man ska förbjuda läxor, det är alldeles för enkelt. Det är skillnad mellan att skicka hem tio likadana ord i läxa och att ge en uppgift att be föräldrarna berätta om sin uppväxt eller att undersöka hur mycket vatten som används hemma under en vecka. I de båda senare fallen finns det skäl att faktiskt skicka hem uppgiften - och alla elever kan göra den.

Varje skola borde ha en utarbetad läxpolicy där man slår fast varför man ger läxor, vad som ges i läxa och hur man tänker se till att alla elever kan göra sina läxor oavsett hemförhållanden. Varför är det till exempel inte självklart med en ”läxhörna” på fritids? Eleverna och deras föräldrar ska förstås ges inflytande över en sådan policy, det är ju de som kommer att göra jobbet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback