Goda grannar eller?

I morse blev jag riktigt upprörd när jag läste tidningen. Och det värsta var inte att grafiken som skulle visa vilka som drabbas av flygbuller helt har evakuerat alla bosatta i Märsta, Valsta och Rosersberg. 

Att Väsbybor i allmänhet inte alltid tänker på vad Arlanda betyder för jobben och för utvecklingen i Upplands Väsby har jag inga synpunkter på. Och även om jag fortfarandet tycker att det inte bullrar särskilt mycket i Väsby jämfört med hur det är på min uteplats i Rosersberg kan jag ha respekt för att man ogillar att det relativt sett bullrar mer i Väsby nu än förut. Och jag tycker att flyget ska uppfylla alla villkor, också det som gäller flygningar över Väsby. Men att kommunalrådet i Väsby blir en del av cirkusen kring en grupptalan mot flyget – det är att passera den rimliga gränsen för populism.

Jag gillar Vanja för det mesta. Hon är en trevlig kvinna och ofta klok. Men varför ska hon låna sig till detta spel när hon vet hur viktig flygplatsen är? Hon kunde ha hört av sig för att diskutera om vi tillsammans kan finna andra lösningar. Men det är inte första gången hon angriper flyget och vi får läsa om det i tidningarna. Det är så onödigt. Det här är inte en fråga isolerad till Väsbybornas väl och ve, det här är en regional och nationell angelägenhet. Alternativet till Arlanda är inte Bromma och Skavsta, det är Kastrup. Och vem ska betala skadestånd till Väsbyborna när jobben och företagen flyttar till Öresundsregionen?

 

För en vecka sedan började Upptåget gå från Upplands Väsby till Arlanda och vidare till Uppsala. Det är förmodligen ett direkt hot mot de tågförbindelser som går till Märsta och Rosersberg från Stockholm och Uppsala. Antagligen dröjer det inte länge innan Uppsalapendeln börjar dra in turer och innan diskussionen om att pendeltågen kanske inte ska gå till Märsta utan till Arlanda i stället. Det är mycket svårare att ta sig från Valsta, Rosersberg eller Sigtuna stad till Arlanda än från Upplands Väsby. Ungefär 500 Väsbybor jobbar på Arlanda. Ungefär 5000 Sigtunabor jobbar där. Trots det har vi applåderat det nya Upptåget. Det är bra för regionen, flyget och miljön om fler får spårförbindelse för sina arbetsresor. Jag tycker inte det är mycket begärt att förvänta sig att också andra kommunalråd är beredda att se att de regionala intressena ibland är berättigade. Att driva utveckling och politik är inte alltid det samma som att följa de mest högljudda rösterna.


Kommentarer
Postat av: Vanja Edwinson

Hej Anna-Karin!
jag gillar dig också, men i den här frågan har jag svårt att förstå din upprördhet. Jag vet att vi har olika uppfattningar när det gäller bullret över Upplands Väsby, men att hävda att jag inte förstår Arlandas betydelse för våra kommuners utveckling är litet väl magstarkt. Mitt engagemang när det gäller flyget direkt över Upplands Väsby centrala delar kommer av att det finns faktiskt ett regeringsbeslut som säger att Upplands Väsby tätort ska skyddas från flygbuller, något som luftfartverket helt sonika struntar i och hävdar att man inte kan följa. I det läget är det inte svårt för mig att tillsammans med väsbyborna göra vad jag kan för att få en ändring. Just när jag skriver detta är det en enda jämn ström av flygplan rakt över Väsby Centrum. Jag tycker inte att vi väsbybor kan finnas oss i det utan vidare.
Trots detta hoppas jag att vi kan ha ett fortsatt gott samarbete och vara goda grannar.
Med vänliga hälsningar
Vanja

2006-08-31 @ 16:34:36
Postat av: Anna-Karin

Snälla Vanja, vem är det som är upprörd? Det är du som har stämt Luftfartsverket! Jag tycker fortfarande att Luftfartsverket ska uppfylla alla miljövillkoren, också det som gäller Upplands Väsby. Och det tar jag strid för.

Och jag har trott att du förstår Arlandas betydelse, men med en stämning på 546 miljoner kronor, som vad jag förstår bygger på att den tredje banan inte ska användas, tyder på något annat. Dina egna företagare ringde mig igår och var oroliga. Vad ska jag svara dem?

Och jag har applåderat Upptåget, trots att det förmodligen är ett direkt hot mot en anständig kollektivtrafik till Märsta och Rosersberg. Kommunen blev inte ens blev inbjudna till invigningsfestligheterna på den station som ligger i vår kommun. Så jag och andra kommunföreträdare gör vad vi kan för att ta regionalt ansvar. Det som blir besvärligt framöver blir ju dina dubbla roller - är det kommunalrådet eller privatpersonen som agerar?

F ö är det inte heller med sanningen överensstämmande att det inte lönar sig att tala med Luftis. Det är ju faktiskt så att hela stenvändarprojektet har kommit till för att ni ska få det bättre. Nya inflygningsvinklar t ex gör det bättre för er, men oförändrat för oss. Jag unnar er det. De plan som flyger i en jämn ström över Väsby Centrum har nämligen passerat hos mig på betydligt lägre höjd. Jag har inga planer på att stämma Luftis för det. Det måste finnas bättre lösningar.

Om det fortfarande är varmt nog att dricka kaffe ute efter valet så är du välkommen till min uteplats på en fika.

2006-09-01 @ 14:36:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback