barnslig läsglädje

Det är ball när barnen växer! Speciellt när man får följa deras läsning. Visst var det kul att läsa böckerna om Mamma Mu, Ludde och senare alla Astrid Lindgrens högläsningsböcker. Visst var det så att jag njöt av att dela barnens glädje.

Men nu är det annorlunda. Nu läsera jag barnens böcker lika mycket för min egen skull. Jag har snart tagit mig igenom Lian Hearns trilogi  om
klanen Otori. Spännande som bara den. Aldrig hade jag kommit på att jag skulle läsa böcker som utspelar sig i japansk medeltid om inte barnen varit fullständigt uppslukade av böckerna.

Min egen slukarålder präglades av flickböcker, typ serien om "Lotta" och serien om "Kitty". Fast jag blandade dem med sonens absoluta favorit - De tre musketörerna, Tora Dahls böcker och den tidens realistiska ungomsböcker av Kerstin Thorvall, Gunnel Bäckman och Sven Wernström. Undrar hur många gånger jag läste Dumas böcker? Försökte intressera barnen för mina favvo-serier och de läste med en gäspning. Fast jag är inte så ledsen. Deras serieböcker är mangaserierna. Men det är häftigt att få nya bokperspektiv bara genom att gå in till barnens bokhyllor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback