den blomstertid...

...är här!
I morse skjutsade jag barnen till
skolan, en av de få dagar de inte behövde gå eller cykla. Bilen var full av "frökenblommor". Kul att fixa med. Men jag handlade blommor på Hötorget och på två plantskolor hemma. Och myggen hade kalas medan jag band buketter och planterade blomsteruppsättningar. Till den ena klassen en uppsättning till klassläraren och 5 mindre buketter och till den andra en uppsättning och sju mindre buketter. Sonen var noga med att "du får inte glömma Nalle", "du har väl inte glömt  Fia" Nalle är han som har livskunskap med fyrorna - trygg och säker och Fia är lärarkandidaten som nog många av eleverna har gillat att ha i klassrummet. Det där med lärarkandidater är en välsignelse. Dels måste de färdigutbildade lärarna förklara vad de gör och varför - alltså granska sig själva. Dels finns det ytterligare en vuxen som har tid och intresse för barnen. Klart att ungarna gillar Fia.

Nå väl framme på skolgården var det som vanligt, massor av finklädda barn och lärare och massor av föräldrar och far- och morföräldrar. Barnens mormor måste ha varit uppe extremt tidigt. Hon var inte bara i tid, hon kom långt före sina barnbarn. Och hon hade en bit att åka.

Ser just att lite jord fortfarande sitter kvar under naglarna efter planteringen.

Men varför ska prästen hålla tal på skolavslutningen? Det är inte någon religiös högtid! Jag vill att skolan ska ta med mina barn till kyrkan i samband med de religiösa högtiderna - eller bjuda in prästen. Det är viktigt att de känner till vårt kulturarv. Det är också viktigt att de får möta världsreligionerna - hur ska de annars kunna göra egna livsval. Men jag tycker inte prästan har på skolavslutningen att göra, åtminstone inte om man inte är i kyrkan. Och också i kyrkan är det tveksamt - prästen måste vara väldigt fingertoppskänslig och se till att hennes eller hans närvaro inte hindrar barn från att njuta av sin skolavslutning. Flera år i rad har prästen i Rosersberg avslutat sitt tal med att välsigna barnen - en religiös kulthandling! Hlet utan respekt för religionsfriheten! Enligt läroplanen ska alla föräldrar kunna skicka sina barn till skolan i trygg förvissning om att de inte utsätts för ensidig religiös eller politisk påverken. JAg undrar vad som hade hänt om det var en imam som bjöds in?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback