Mysterium

Njuter av Midsommardagens relativa stillhet och den sköna värmen som kommit tillbaka. Tar mig stundtals samman och klipper ner några överblommade irisar och rycker upp lite ogräs ur rabatten. Läser lite sittande på uteplatsen. Jag vet varför en rätt stor tomt passar mig - det blir omöjligt att hålla den ogräsfri. Och därmed befriande, jag kan strunta i att det växer både ogräs och fina perenner i rabatten - åtminstone så länge perennerna breder ut sig och det är grönt.

Men hallonlandet fick besök av den vackra, men förrädiska knölklockan. Och dessutom något okänt som såg ut som ett träd eller en buske. Så nu är hallonen uppgrävda och nässlor, kirskål och annat ogräs är faktiskt också delvis uppgrävda. Ett nytt hallonland har fått plats strax väster om det gamla. Jag ska täcka gamla hallonlandet med svart plast ett par år för att försäkra mig om att ingen knölklocka eller kirskål finns kvar.

Grävningen betydde att svartvinbärsbusken kom fram och att den okända busken kom fram. Tänkte först att det nog är en fläder. Kanske har fåglarna spritt en giftig druvfläder. Men bladen är inte ovala utan flikiga. Så ser ingen flädersort ut. Nu när jag har grävt har busken fått massor av knopp som slår ut idag eller imorgon. Typiska fläderblommor - inte druvfläder utan den äkta flädern. Den växer som en fläder och blommar som en fläder men har flikiga blad. Skumt. Jag har ett mysterium i trädgården och det vore skönt att lösa det. Är det äkta fläder kan man ju göra god saft, "champagne" och snaps. Men då vill det till att det inte är en giftig buske. Hur som helst är den fin och pryder sin plats.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback