Nationaldagstrött

Så har folk kastat hattarna i luften och jublat över att vara svenskar. Eller firat att detta vara dagen då Gustav Vasa marscherade in i Stockholm. Eller firat en förvirrad statskupp som ledde fram till 1809 års regeringsform. Eller firat att det var den 6 juni som Drottning Kristina abdikerade. Eller något annat. Att det är kul att vara ledig? Jag tycker kanske att det finns andra beslut som är värda att fira. Allmän och lika rösträtt, förbud mot barnaga eller varför inte världens första tryckfrihetsförordning?

Själv funderade jag igår morse om hela nationaldagsfirandet bara var ännu ett argument för den stora tidningen att inte komma ut i pappersform. Och jo, jag läser gärna nyheter på webben, men datorn är värdelös som sällskap vid frukostkaffet. Och just då när man har ordentligt med tid - då kommer ingen tidning. Det är en sammansvärjning av svårartat slag. Och jodå, jag unnar tidningsfolket ledigheten. Men jag undrar om man inte kunde lösa det hela i samförstånd. Jag kan nog tänka mig att gå och hämta tidningen någonstans. Och det är inte nödvändigt att varje sida består av nyheter - ibland är det bra med fördjupningar. Bara jag får något.

För ganska många år sedan läste jag historia vid universitetet. När vi skulle skriva b-uppsats var det en kurskompis som undersökte en teori som i princip gick ut på att vår nationella identitet är att vi är internationalister. Han gick igenom tidningsreferat från firandet av Svenska Flaggans Dag och Första Maj. Och något låg det i teorin. Många tal handlade om vår plats i världen och flaggorna man viftar med kommer från hela världen. Det är lite spännande om man sedan tittar på vad som kanske var det vanligaste officiella firandet igår: Olika ceremonier för att hälsa nya medborgare från hela världen välkomna. I Stockholm var nog den mångkulturella paraden det största firandet. Sånt är kul. även för den nationaldagströtte.

Själv firade jag genom att åka och bada med familjen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback