"oberoende liberal" - jo pytt!

Vad -var -det -jag sa-känslan sprider dig när jag läser DN-debatt idag. Just det. Det är som jag trodde. DN (och för all del också Aftonbladet och Expressen) gynnar systematiskt de borgerliga på nyhetsplats. Jo, du läste rätt. Det är inte längre så som det har varit - att åsikter hör hemma på ledar- och debattsidor och att nyhetsrapporteringen är så saklig och neutral som det är möjligt. Fast när man säger att det är så är det lätt att få mothugg. Frågan är hur DN och de andra nu hanterar forskarnas resultat. Fortsätter att vara pro-borgerliga på nyhetsplats eller rensar upp eländet? OCh ändå hade forskaren Kent Asp inte specifikt granskat alla dessa "analyser" som kopplas till.

Kanske var det just detta som Centern förstod när de vågade sälja centerpressen och skaffa sig ett jättekapital att driva valrörelse med. Jojo, de skulle - så länge de är en del av alliansen - få del av högermedias valkampanj utan att behöva äga en enda tidnign själva. Sådan är kapitalismen.

Om man dessutom lägger samman Kent Asps forskning med den SNS-rapport som också presenterades i tidningarna som pekar på att eftersom svenskar i allmänhet är rätt passiva och att medierna därför har extra stor betydelse kan man bli bekymrad. Det blir ju då extra viktigt att medierna inte favoriserar någon på nyhetsplats. Att det sedan är självklart att man tar ställning på ledarplats och ger  utrymme för olika åsikter på debattsidan är något helt annat.

Funderar återigen på att byta tidning - men vad är alternativet. Kanske Upsala Nya, men å andra sidan är den också "oberoende" liberal, så det är förmodligen ingen skilland. Dessutom är tidningsläsandet på morgonen en speciell ritual som hade tillräckligt svårt med övergången till tabloidformat. Jag har läst DN i hela mitt liv - vad ska man göra.

Kommentarer
Postat av: Kerstin

UNT är extremt mycket sämre än DN, så byt inte. Dessutom har de haft riktad reklam till stadsdelar i Uppsala där det bor mycket akademiker, om att man ka läsa UNT om man bor "på rätt sida av stan". Antagligen för att dessa grupper faktiskt hellre prenumererar på DN eller SvD. Vidrig marknadsföring, tycker jag.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback