Fy skäms IKEA
Igår dunsade en reklambroschyr från det stora möbelvaruhuset ner i brevlådan. Stilla bläddrade jag, tittade på bilder av mer eller mindre vackra hem, piffiga inredningstips, pyssel (varför är inte vasen färdig när man har köpt den). Då - plötsligt - fick jag total hicka. På sidan 68 ropar rubriken "Gör plats för mig, mamma". En bebis kryper mot kameran. Pappa då? Ska inte han göra plats för barnen?
Lite längre fram är det ett reportage om hur barns sovrum gjorts om. På sidan 74 är rubriken "Lou är buskillen i gänget. Han älskar att hitta på nya saker" Bilden föreställer ett blått rum med tuffa lampor som sprider stjärnor omkring sig. De små bilderna är fyllda av fart och fläkt och tokiga detaljer.
På nästa uppslag handlar det om hans syster: "Jag ville att Charlie skulle få ett rum som passade perfekt för hennes prinsessdrömmar". Här är rummet målat i orange med rosa möbler och söta rosa blomlampor. För säkerhets skull informeras vi om att lamporna finns där så att flickan inte ska behöva vara rädd på natten. De små bilderna är gulliga, stillsamma och rosa. Byte på dockan, pyssel, nallen och det rosa bordet.
Deras äldre bröder har fått ett rum som är lekfullt och praktiskt.
Jag vet att IKEA blivit internationellt, men måste IKEA stå för "internationella" könsroller? Varför vågar de inte mer? IKEA är ett av världens starkaste varumärken. Vi vet att vi inte längre bara köper en soffa eller en bokhylla - vi köper en hel livsstil Jag vill inte att den livsstil som det stora svenska möbelvaruhuset erbjuder ska vara fast i femtiotalets könsroller.
Lite längre fram är det ett reportage om hur barns sovrum gjorts om. På sidan 74 är rubriken "Lou är buskillen i gänget. Han älskar att hitta på nya saker" Bilden föreställer ett blått rum med tuffa lampor som sprider stjärnor omkring sig. De små bilderna är fyllda av fart och fläkt och tokiga detaljer.
På nästa uppslag handlar det om hans syster: "Jag ville att Charlie skulle få ett rum som passade perfekt för hennes prinsessdrömmar". Här är rummet målat i orange med rosa möbler och söta rosa blomlampor. För säkerhets skull informeras vi om att lamporna finns där så att flickan inte ska behöva vara rädd på natten. De små bilderna är gulliga, stillsamma och rosa. Byte på dockan, pyssel, nallen och det rosa bordet.
Deras äldre bröder har fått ett rum som är lekfullt och praktiskt.
Jag vet att IKEA blivit internationellt, men måste IKEA stå för "internationella" könsroller? Varför vågar de inte mer? IKEA är ett av världens starkaste varumärken. Vi vet att vi inte längre bara köper en soffa eller en bokhylla - vi köper en hel livsstil Jag vill inte att den livsstil som det stora svenska möbelvaruhuset erbjuder ska vara fast i femtiotalets könsroller.
Kommentarer
Postat av: Johan
Den politiska medvetenheten på IKEA verkar vara väldigt ojämnt fördelad. I USA har man vågat gå steget före på ett område i alla fall: http://www.qx.se/nyheter/artikel.php?artikelid=4778
Postat av: Anna-Karin
Kul att inte allt är nattsvart. Fast jag kan inte låta bli att vara lite gnällig: Antagligen har IKEA kommit på att köpkraft inte har någon sexuell läggning. Och varför är det nästan bara homosexuella män som visas? Aldrig kvinnor? Men man måste vara rättvis och glädjas åt det positiva i att det finns någon sorts medvetenhet om att allt inte är som på femtiotalet!
Postat av: Hemorroide
Vad bra skrivet! Hoppas att det är annorlunda nu 2010, ska ta en titt i katalogen hemma.
Trackback