Spårvagn till Arlanda

En fördel med att inte vara kommunstyrelsens ordförande är att man kan sprida idéer och tankar omkring sig utan att behöva ta några hänsyn till taktiska överväganden om den strategiskt mest lämpliga tidpunkten och sammanhanget. Inte heller behöver man yttra sig å någon annans vägnar än sina egna. Visst bottnar min tankevärld i att jag är socialdemokrat, men ingen kräver längre att jag ständigt ska vara medlemsmötets språkrör.

 

Jag tycker att bloggen är ett bra forum för att sprida idéer och få reaktioner på dem. Eller som Nalle Puh säger: "Ibland kan en idé som verkar riktigt idéaktig inne i huvudet se helt annorlunda ut när den kommer ut i det fria och andra får se på den"

 

Jag tycker det är dags för en spårvagnslinje till Arlanda. Eller kanske en stombuss. Stombussarna har ju kommit till för att fungera som ”spårförbindelse” på vägnätet. Idag tar det dubbelt så lång tid från Valsta eller Sigtuna stad till Arlanda som det tar från Stockholm eller Uppsala. Upplands Väsby och Knivsta har fått pendeltåg till Arlanda. Trots allt är det ungefär en tredjedel av Arlandas 17 000 anställda som bor i Sigtuna kommun. Ändå är kollektivtrafiken så dålig att arbetsförmedlingen gång på gång möte människor som inte kan ta jobb de erbjuds. De kan helt enkelt inte ta sig till och från jobbet. Det är riktigt illa! Dessutom slår Arlanda snart i utsläppstaket. Hälften av koldioxidutsläppen kommer från marktransporterna. Om vi inte gör något åt marktransporterna så måste flygverksamheten maka på sig. Det är inte klokt! Därför måste något radikalt göras för att få fler att ställa bilen hemma. Och det skulle ge riktigt stora effekter om de många som bor i Sigtuna kommun ställde bilen. Men det kräver bra, pålitliga och snabba förbindelser hela dygnet.

 En sådan förbindelse skulle utgå från Sigtuna stad, passera Valsta och Märsta Centrum och ta Måbyleden till Arlanda Flygplats. Få stopp på vägen (typ Pilsborondellen, avtagsvägen till Til, Sågen/Rävsta, avtagsvägen till Midgårdsvallen, Valsta C/Hammargatan, Märsta C syd, ev Måbyleden/Västra Bang, Kolsta/Cargo City, terminalerna, Östra fraktområdet) ger snabb förbindelse.  Det betyder visserligen att människor kan få lite längre att gå till hållplatserna, men jag tror att många är beredda till det lilla omaket om man samtidigt vet att det går snabbt att komma fram. Man kan också tänka sig att förbindelsen fortsätter österut efter Arlanda, t ex till Gottröra/Almunge/Norrtälje eller till Vallentuna. Även där finns det ganska många som arbetar på Arlanda. En annan förbindelse skulle vara den gamla drömmen om spårtaxi direkt från Märsta station eller – ännu hellre - en pendeltågskrok via Odensala. Tåget skulle mycket väl kunna gå i en ögla Rosersberg, Märsta, Odensala, Arlanda, Upplands Väsby. Gärna i båda riktningarna. Det funkar ju vid andra stora flygplatser, t ex Heathrow. Varför inte här

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback