Svik inte LO-kvinnorna

I morse hörde jag något på nyheterna som jag trodde hörde till historiens skräphög. LO-förbundens avtalssekreterare (många män) hade haft möte och industrifacken gick emot LO-ledningens tal om satsningar på kvinnors löner. Argumentet är att "samhällsekonomin inte tål" de löneökningarna. Jaså? Tål samhällsekonomin att löntagarna kompenserar sig för försämringarna i a-kassan? Hur trovärdig blir en avtalsrörelse där facken mullrar mot låglönepolitiken som regeringen driver? Nog tål samhällsekonomin att de sämst avlönade kvinnorna får de största löneförhöjningarna.  Det är en fråga om prioriteringar och om vilja. OCh för tillväxtens skull är det viktigare att de med de lägsta lönerna får mer i plånboken. De kommer inte att gömma undan sina pengar i ökat sparande, de kommer att köpa nya bilar, åka på semester och kanske också köpa en ny soffa för pengarna. Rättvisa är lönsamt. Regeringens kvinnofientliga låglönepolitik, som innebär att kvinnor som inte tillhör medelklassen ska försörja sig på subventionerade hushållsnära tjänster och vårdnadsbidrag, får plötsligt draghjälp av några fackliga gubbar. Skäms, industrifacken!


Kommentarer
Postat av: Enn Kokk

På min blogg, http://enn.kokk.se, publicerar jag en sång i samma anda.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback