Infrastruktur för storstäder?
Jag glömde att kommentera utnämningen av Åsa Thorstensson (c) till infrastrukturminister. Jag vet egentligen väldigt lite om henne. Men hon ska veta att förväntningarna på henne är oändliga i Stockholm - Mälardalen. Alliansen har kritiserat - ibland med rätta - s-regeringen för att inte göra infrastruktursatsningarna där människorna bor och för att vara Stockholmsfientliga. Därför känns det lite oroligt att man nu utser en centerpartist från landet. Här hade en sådan som major Björklund gärna fått peka med hela handen. Det hade varit bättre om han styrt över asfalt och räls än över barnens arbetsmiljö. Oroligt känns det också när hennes kommentar - enligt DN - är något svepande om att hela Sverige ska leva. Tyvärr betyder det oftast att det är helt ok att bygga både järnvägar och motorvägar i obygden och att det ska ske på bekostnad av de rika och allmänt ondskefulla storstadsborna i Stockholm - Mälardalen. De har ju ändå tunnelbana.
Då vill jag bara tipsa om att vi har inte tunnelbana. Vi har inte ens motorvägsavfarter nog till landets storflygplats Arlanda. Och ingen motorvägsanslutning till regionens snabbast växande logistikcenter i Rosersberg. Och pendeltågen går inte i tid. Det enda vi kan glädjas åt just nu är att vi inte blir av med några trängselbussar vid årsskiftet. Vi har nämligen inga trängselbussar.
Då vill jag bara tipsa om att vi har inte tunnelbana. Vi har inte ens motorvägsavfarter nog till landets storflygplats Arlanda. Och ingen motorvägsanslutning till regionens snabbast växande logistikcenter i Rosersberg. Och pendeltågen går inte i tid. Det enda vi kan glädjas åt just nu är att vi inte blir av med några trängselbussar vid årsskiftet. Vi har nämligen inga trängselbussar.
Kommentarer
Postat av: Bo Lagerqvist
Angående trängselbussarna i Stockholm:
Dessa går alltid helt tomma (ej i trafik)ut ur innerstaden på morgonen och in på eftermiddagen. Många turer är dessutom mycket lågt belagda även när de är tursatta. Samtliga bussar är dieseldrivna och bidrar till buller och cancerogena avgasutsläpp samt till växthuseffekten. Med tanke på den låga beläggningen och det stora antalet tomturer i innerstaden är bilen ofta (tyvärr) ett miljövänligare resealternativ.
Själv kör jag aldrig bil och är för trängselavgifter, men trängselbussarna hoppas jag försvinner så fort som möjligt.
Trackback