Onda barn och skollagen

Idag skriver DN om det skollagsförslag som skolministern tänker presentera nästa vecka. Inga överraskningar. Det hela går ut på att barn och ungdomar är onda och därför gäller det att genom bestraffningar hindra dem från att vidareutveckla sin ondska. Samma gamla idé som tidigare hade arvssynden som utgångspunkt och som användes för att försvara barnaga och skolaga.

För mig blir det närmast frånstötande. Jag tror inte att barn är onda. Och jag vill inte ha ett samhälle som bygger på att allt är ok så länge ingen ser en. Där man ska låta bli att störa, slåss och fuska därför att man är rädd för straffen och inte för att man kan sätta sig in i andras situation och förstår hur andra drabbas av det man gör.  Jag vill inte att studiero i skolan ska bygga på rädsla för straff utan på respekt för varandra. För en sådan skola har skolministern inga förslag.

Det är inte juridik utan ledarskap som behövs i klassrum och korridorer. De lärare som idag har problem med oro i klassrummet saknar inte i första hand lagstöd utan elevernas respekt. Och verklig respekt kan inte kommenderas fram, den måste man förtjäna.

Skolk ska skrivas in i betyget och särskilda ordningsbetyg ska straffa de elever som inte lyder. Med den nya regeringen premieras passiv närvaro och blind lydnad, inte ett aktivt lärande och frågvisa och ifrågasättande elever.

Sedan kan man inte låta bli att fundera över vilken syn skolministern har på skola och kunskaper. Enligt DN-artikeln lyfts nämligen kvarsittning fram som en bra metod för att få mer studiero. Slutsatsen måste då vara att skolan är så hemsk att inför hotet att få gå en timme till ska busarna bli som lamm. JAg ser skolan som en förmån, inte som ett straff.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback