Skandal på Konsum!

Jag betraktar mig själv som i många avseenden "förändringsbenägen" och har ofta en ganska osentimental syn på att ändra gamla vanor. I ärlighetens namn är det nog mest till frukost som jag följer rutiner och det är mest av ren självbevarelsedrift.  Men det är dags för en bekännelse. I ett avseende har jag fått medge för länge sedan att jag är stockkonservativ.

Jag är julkonservativ av Guds nåde. Inget julpynt före advent - helst inte i affärerna heller. Och hemma kommer bara vissa utvalda saker upp i adventstid. Ljusstakar och stjärnor (helst orangea pappersstjärnor inköpta på den tiden Konsum hette Konsum och inte Coop). Vid Lucia är det dags för Lisa Larsons "adventsbarn", lingonkrans på dörren och den gröna korgen för julkort. Först när barnen har gått och lagt sig kvällen före julafton får man klä granen och ställa ut annat julpynt. Detta ska ske under ivrigt lyssnande på P1. Denna min julkonservatism har stundtals lett till äktenskapliga kriser. Tack och lov tycks jag kunna kompensera detta med andra, mer älskvärda sidor. Min familj låter mig, med milt överseende, hållas och jag blir oftast inte riktigt julstressad förrän framåt annandagen när livsmedelsbutikerna börjar med oskicket att sälja semlor. Man får bara äta semlor på tisdagar i fastan! Helst som efterrätt till soppmiddagen och gärna med varm mjölk och kanel.

Men nu går skam på torra land! Idag, den 25 oktober säljer Konsum semlor! Det är två månader kvar till jul och minst en månad kvar tills det är anständigt att julskylta. Om det hade varit riktiga Konsum (jo jag vet att dom kallar sig Coop Extra), med medlemsinflytande, då hade jag nog ringt någon i butiksrådet och sagt några väl valda. Men det är ju inte längre konsumentföreningens butiker. Så jag antar att butiksrådet mest är till för att ordna provsmakningar och, nog så viktigt, studiecirklar. Det är Coop Sverige som ska påverkas. Fast man undrar ju vem som köper semlor i oktober?

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Haha, det märks att vi är släkt. Detta med att vara uppe kvällen, och gärna halva natten, före julafton och pynta måste vara ett karaktärsdrag i vår släkt. Inte en chans att barnen skulle få vara med och klä granen. Det ska ju jag göra. Och självklart ska man lyssna på P1. Den kvällen går ju det fantastiska programmet Dan före dan med Karsten Thurfjell och Gunnar Bolin. Fast P1 är ju alltid fantastiskt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback