22 grader

Äntligen är det varmt. Vår nya veranda är vederbörligen invigd, med pompa och ståt. Fast vi letar efter lämplig konst, 2 m bred och 1 m hög att sätta ovanför fönstren i gavelspetsen. Alldeles nyss meddelade maken att det är 22 grader på verandan där tänkte han inta sin något försenade middag. I ett rum på ca 16 kvm har vi två fönster åt öster, två åt väster och fyra åt söder. Och till det ett isolerplasttak och ljust gula väggar. Där är det ljust från morgon till kväll och jag har förstås genast ställt ut fuchsiasticklingarna och en liten låda där jag har sått eldriddarsporre och basilika. Men när det blir så varmt måste man vattna ofta!

 

Det har utlovats försommarvärme till helgen och jag ser fram emot att kratta och gräva i trädgården. Ska nog lägga fiberduk på sparrislandet.

 

Vinterns byggande har tagit kål på roshörnet, där Lichtkönigen Lucia och Ingrid Berman har ståtat i flera år. Lavendelplantorna har klarat den omilda behandlingen. Och citronmelissen, som jag fortfarande är mycket tveksam till om jag någonsin sått eller planterat där, tål som vanligt vad som helst. Nå, roshörnet måste göras om och jag vet ju att man inte ska plantera rosor på samma ställe flera gånger så nu får jag anledning att plantera rosor på en ny plats i trädgården. Jag funderar på att göra en rosenrabatt mot staketet i sydväst. Stora, mörkröda Ingrid Bergman. Doftande gula Lucia. Lavendel och kanske backtimjan som marktäckare (jag gillar inte att rensa ogräs och vill täcka så mycket som det går). Kanske ett par New Dawn längs någon pinne tillsammans med Jackmanniiklematis? I stället för ett hörn på ett par kvm kan man ju göra en stor rabatt.

 

Mina trädgårdsdrömmar är som bäst i planeringsstadiet. Sedan blir det aldrig riktigt så prunkande som jag tänkt mig. Och ibland blir det helt annorlunda. Men det är å andra sidan en del av charmen med egen trädgård ? det blir inte som man tänkt sig. Man får gå och vara nyfiken och man får bli överraskad. Och visst njuter jag i fulla drag nu när krokus, scilla, snödroppar, vårkrage och påskliljor slår ut. Snart slår kejsarkronan ut och våririsarna har blommat fantastiskt. Sådant är läkande för själen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback