God Jul!

Nu sitter jag i fåtöljen bakom granen och lyssnar på "Dan före dan" i P1. Karsten Thurfjell och Gunnar Bohlin är en del av min jultradition.  Allt är klart för julfirandet. För en gångs skull har vi startat i god tid och därför sluppit stressa. Det har varit mycket att göra, men vi har hela tiden känt att vi kommer att hinna.

Om en liten stund ska jag glida ner mellan de manglade lakanen - till jul unnar jag mig och familjen lyxen av manglade lakan. Vi har trillat köttbullar (köpebullar är helt ok till vardags, men hemlagade är godare), bakat mandelmusslor, ungsbakat och griljerat skinka, lagt in sill, gjort sillröra, bakat bröd och en hel massa annat smaskigt. Golven är skurade och böckerna dammade. Julgrupper står utspridda i huset. I fönstret här intill står en vas med hyacinter. Jag köpte billiga hyacinter som slagit ut, klippte av dem och satte i vas. En härlig hyacintdoft sprider sig i rummet. Medan jag stökade runt med skinkan och julbrödet julbadade barnen och kröp i säng så att vi kunde komma igång med pyntandet och med att klä granen. Det är en viktig tradition, att julen kommer medan barnen sover.

Julstämningen lägger sig medan Claes Hylinger läser sina julminnen. En behaglig trötthet sprider sig i kroppen. Maken har just klivit ur sitt julbad. Om fem minuter är det julafton. God Jul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback