Jag ger upp försöken

att spela den "Goda Modern". Undrar vem som skulle bli lycklig av att man fullföljer. Tisdagar är den stora "mammataxi"-dagen. Nå, ibland är det förstås också pappataxi, det brukar ge sig vem som för tillfället kommer ifrån jobb och uppdrag. Att vara "mammataxi" betyder att man genom ett sinnrikt system kör runt för att hämta och lämna vid basketträning i Valsta sim-och sporthall och cellolektion på Kulturskolan. För att göra det mer intrikat (och för att något lugna miljösamvetet) gäller dessutom ett system för samåkning för basketkompisarna. Sammantaget betyder det att jag eller maken tillbringar tisdag kväll i bilen.

Dottern ska börja sjuan till hösten. Då kan hon inte längre gå i skolan här i Rosersberg, utan får resa. De flesta fortsätter till Ekillaskolan i Märsta.
Ekillaskolan har sedan flera år tillbaka profilklasser och dessutom ett ambitiöst system för att lotsa eleverna från de olika skolorna till "högstadiet". Ikväll är det föräldramöte. Drabbad av bilden av "Den Goda Modern" fyllde jag glatt i att jag skulle gå på föräldramötet och skickade den noggrant avrivna talongen med dottern till skolan. Maken kunde inte gå, styrelsemöte i idrottsföreningen. Igår kom jag på vad jag hade gjort - försökt trycka in ännu en "Goda Modern"-aktivitet en tisdagskväll.

Hur dum får man bli? 19 föräldramöte, 19.25 leverans av dotter och cello vid Kulturskolan, 19.35 infångande av son med kompis i Valsta, 19.50 leverera kompis vid dörren, 20.00 leverera son och tillbaka till Kulturskolan för att hämta dottern 19.30. Vem tror att det funkar? Jag är visserligen en obotlig tidsoptimist, men det finns gränser...

Tittade därför stint på maken imorse och undrade om det var något särskilt han undrade över som jag borde fånga upp på föräldramötet. Nää, sade han, kliade sig lite i huvudet. Dottern vet ju vad hon vill och det räcker för mig, så länge det verkar vettigt. Och du vet väl mer än du behöver om sjuan och Ekilla, lade han till. Just det, tänkte jag. Varför ska jag gå på föräldramötet? Visserligen finns det en liten pliktmänniska i mig som tycker att jag borde visa solidaritet med skolan och andra föräldrar, men vem blir glad av en förvirrad tidsoptimist som rusar in på mötet och sedan reser sig och rusar ut innan någon fattat vad man gör där. Och varför riskera att dottern kommer sent till lektionen och att sonen och hans kompis får vänta i all evighet? Lagom är bäst.

Nu fryser det till. Dags att ta in den julmust vi just köpt (tokrea i februari tilltalar oss snåljåpar) innan flaskorna fryser sönder och vi får julmust över hela tillvaron. Sedan är det hög tid för "mammataxi"

Kommentarer
Postat av: Nathalie Sundesten Landin

Och ändå hann vi prata ett lååååångt samtal :-)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback