Nya stolligheter från SL

I nästa vecka ska SL fatta beslut om nya åtgäder för att stävja fuskåkandet. Det tycker jag är bra. Jag blir tvärförbannad på de egoister som tycker att de ska få åka på min och alla andra ärliga resenärers bekostnad. Om alla betalade för sig kunde man kanske få lägre taxa för alla? Men ibland undrar man vad SL:s ledning vill stävja. Fusket eller åkandet? Och så kan man fråga sig om SL är till för resenärerna eller är resenärerna till för SL?

I förslaget till beslut står som första punkt det fullständigt huvudlösa: alla måste ha giltig biljett - oavsett om någon suttit i spärren eller inte. Man tar sig för pannan. Konsekvenserna av ett sådant resonemang blir stolliga.

Jag reser oftast till och från Rosersbergs station. Det är inte en av de mest trafikerade, varför det är en av de stationer som ibland får vara utan spärrvakt om det kärvar med vikarier och annat. Det har hittills inneburit att vi som behöver köpa biljett eller få remsan stämplad får resa gratis. Det är möjligt att SL förlorar några kronor på det, men det är inte särskilt svårt att kontrollera om den som ertappas utan stämplad biljett har smitit in eller passerat en obemannad spärr.

Med det nya förslaget blir det bara resenärer med kort som får åka pendeltåg när spärren är obemannad. För en förköpsremsa utan stämpel är ingen giltig biljett! Det betyder i sin tur att man - om man är ärlig och vill följa reglerna (och slippa den höjda kontrollavgiften på 1200 kr) får avstå från att ta tåget, alternativt cykla en mil till Väsby eller Märsta och ta tåget från en bemannad station. Hur troligt är det? Och varför ska jag som reser med remsa ta smällen om SL inte får fram spärrvakter. Och om nu spärrvakten måste gå på toa, ska jag då vänta på nästa tåg? Det kan ju verka futtigt att man inte vill vänta på nästa tåg när de nu går varje kvart, men det är inte ovanligt att man kombinerar tåget med någon anslutande buss och de kanske inte går varje kvart...

Och så kan man inte låta bli att fundera över om obemannad spärr kanske gör att resegarantin kan användas. Alltså, det finns ingen i spärren som kan stämpla min remsa. Det gör att jag missar anslutningsbussen och därmed blir jag mer än 20 minuter sen till min destination. Då borde jag kunna ta taxi istället för tåg och buss och skicka räkningen till SL. Fiffigt SL!

Kommentarer
Postat av: Suklaa

När jag åkte på remsa och det inte satt någon i spärren brukade jag kolla klockan och om det blev kontroll talade jag om vilken station jag gått på vid och vad klockan var. Ibland ställer de ju till och med upp en skylt i biljettluckan där det står "Spärren obemannad, var god passera". Då gäller ju detta alla, oavsett om man har kort eller remsa.

Postat av: Anna-Karin

Så är reglerna nu, det jag kommenterar är ett urbota dumt förslag om att man inte ska göra så framöver.

2007-06-08 @ 15:30:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback