Tonåring i huset

Idag har vi en tonåring i huset. Stora dottern fyller 13. Igår var det tjejmiddag. Och jag fick vara med! Dottern, hennes tre bästa vänner och jag gjorde egen pizza, såg "Frukost på Tiffanys" och åt tårta. Sedan smög jag mig undan och ägnade kvällen åt dataspel - de måste ju få vara ifred någon gång.

Sonen tog tåget till Stockholm och gick på bio med sin pappa, så de var ur vägen.

I morse var det dags att sjunga och komma med blomsterklädd bricka. För första gången fanns syrener på brickan. Löjtnantshjärtan och gullvivor hör däremot till de vanliga blommorna. En av kompisarna hade stannat kvar över natten och var med. Den önskade boken har hon redan fått - tredje delen av Michelle Pavers "Vargbröder" och dessutom ännu en mangapocket av sin bror. Jag och maken är som vanligt mer praktiska, så av oss får hon hjälp att ordna personkonto och id-kort (fast vi sätter in några kronor på kontot).

En ny erfarenhet är de artiga unga damer som numera finns i huset till och från. Unga damer som kommer in i köket och undrar om de kan hjälpa till - och sedan gör det!  Dessutom vuxet konverserande om böcker de läst eller saker de hört på nyheterna eller något annat. Jättekul!

Hittills får jag nog säga att det är njutbart att vara tonårsförälder, men jag anar att det inte håller för evigt. Men jag tänker njuta så länge det är kul!

Kommentarer
Postat av: Johanna Graf

Hm. Jag kan meddela att varken tonårssöner eller deras kompisar är sådana. Fast det kanske har mer att göra var man bor och vilken familj man kommer ifrån, än på kön?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback