Svåra val

I fredags kväll hade vi första träffen. Vännen A hade äntligen samlat ihop sig och slutat prata om sin goda idé och istället genomfört den. Skickat ut en pocketbok till sju glada vänner ("boktanter" som någon inte tillräckligt vördnadsfull kallade oss) och bjudit in till soppa och bokprat. Någon vecka innan vi träffades muntrade hon upp mig med det glada budet: din tur nästa gång, så du kan väl ha med böcker!


Min vana trogen sköt jag upp till sista sekund att välja bok. Och stod där i bokhandeln som åsnan mellan hötapparna: Vad skulle jag välja? Hittar några favoriter som nog skulle passa sällskapet: Bulgakovs "Mästaren och Margarita" eller Bakhtiaris: "Kalla det vad fan du vill". Det är böcker som skulle leda till mycket prat, men jag har ju läst dem. Och så en hög böcker som jag inte läst: Torgny Lindgrens "Pölsan", Orhan Pamuks "Istanbul", Bodil Malmstens "Priset på vatten i Finistére". Men det är ju gamla böcker och förresten fanns inte åtta exemplar inne... Så det fick bli en annan bok. Och kanske borde det vara en bok som skiljer sig från den vi har läst - det vore ju synd om vi snöar in ett tema. Det är ju lätt hänt.


Vilken bra kväll vi hade sedan. Tre kompisar kunde inte vara med, stackars dem, men vi andra surrade på. Och i vanlig ordning böljade samtalet fram och tillbaka. Ibland om boken, ibland om något helt annat. Och det blev sent. M och jag delade taxi hem vid midnatt. Tänk att man höll sig vaken efter klockan åtta en fredag!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback