Det kom ett samtal

Ibland får man anledning att fundera över vad man får göra och vad man inte får. Häromdagen fick jag ett samtal från en upprörd man. Kontentan av hans ganska ilskna resonemang var att jag inte borde uttrycka min åsikt om en skola som startar till hösten. Det har jag bl a gjort i detta inlägg. Jag borde inte sagt vad jag tycker eftersom jag har haft ledande kommunalpolitiska uppdrag.  

Det är inte utan att jag är lite brydd. I Sverige har vi en grundlagsfäst åsiktsfrihet. Alla människor har rätt att fritt och öppet uttrycka sin åsikt. Mig veterligt finns det inga undantag för avgångna kommunalråd. Det är, vad jag vet, bara kungen som inte får ha någon åsikt - vilket f ö är ett argument mot monarkin.

Man kan också fråga sig hur länge och på vilka områden man inte skulle få ha några offentliga åsikter. Det är snart två år sedan jag lämnade heltidspolitiken. När har det gått tillräckligt lång tid? Efter en mandatperiod? Ett decennium? Aldrig?

Faktum är också att skolan faktiskt skickat direktadresserad reklam till mina barn (och deras klasskamrater). Det är klart vi som är föräldrar till de barn som fått reklam pratar med varandra om hur vi ställer oss. Jag tänker fortsätta att använda min grundlagsfästa åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Det är bästa sättet att värna demokratin.

Kommentarer
Postat av: Anna K

Jag vill bara säga at om han försöker få dig att hålla inne med det som är viktigt har han tagit sig vatten över huvudet.... Sån tur är

Arme man, som din moster skulle ha sagt!



Själv väljer jag att säga som jag tycker fast jag fortfarande har uppdrag. Jag trodde på nåt sätt det var en av poängerna med dom??!?

2008-08-07 @ 12:15:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback