En mattegåta

Dagens huvudledare i DN är ovanligt klarsynt. Läs den! Fortsätt sedan och läs i samma tidning två dagar tidigare om TIMSS-undersökningen. För första gången har man frågat efter hur matematikundervisningen går till som leder till de resultat man inte är nöjd med. Skolverkets generaldirektör blir därför försiktigt hoppfull - vi vet vad vi som är problemet. Svenska elever lämnas i sticket med matteböckerna. Eller för att säga som en brittisk skolinspektör sade efter att ha besökt svenska klassrum: I Sverige finns inga mattelärare, bara matteböcker. Elever, föräldrar och alldeles för många lärare tror att det är matteundervisning när elever sitter ensamma och löser den ena uppgiften i matteboken (eller på stencilen) efter den andra. Men eleverna behöver få tala matematik. De behöver lärare som förklarar, ger exempel och leder samtalet. Som ser till att man diskuterar olika lösningar på matematiska problem.

Läs sedan skolministerns kommentar i samma tidning. Har han inte fattat någonting? Det är inte bristen på tidiga betyg, nationella prov och detaljerade kunskaper som är problemet - det är de undervisningsmetoder som lärare väljer. Det värsta är att lärare som väljer att låta eleverna en och en räkna på i boken kan räkna med att ha ett tyst och lugnt klassrum, nöjda föräldrar och ett antal elever som tror att de lär sig matematik. För matematikkunskapernas skull hoppas jag att lärarna intresserar sig mer för TIMSS-rapporten än för skolministerns dravel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback