Vartannat pendeltåg bort

Häromdagen meddelade SL stolt att de planerar att ta bort vartannat pendeltåg från sträckan Upplands Väsby-Märsta. De tågen ska köras till Arlanda. Visst är det bra med pendeltåg till Arlanda, men de 16 000 resenärer som dagligen trafikerar Märsta är inte hjälpta av det. Inte heller de ca 6000 personer som varje dag arbetar på Arlanda och som bor i Sigtuna kommun. De kommer knappast att bli mer benägna än de redan är att åka till Upplands Väsby (eller Knivsta) för att ta Upptåget. Speciellt inte om vartannat tåg till Upplands Väsby dras in.

När uppgörelsen som ledde till Upptåget från Upplands Väsby via Arlanda till Uppsala, Tierp och Gävle, slöts utlovades att nästa steg skulle vara att förlänga pendeltåget från Märsta till Knivsta och på sikt till Uppsala. Nu har vi ny majoritet i landstinget och ingen låtsas om den delen av överenskommelsen. Istället har man alltså bestämt att de som pendlar till och från Märsta/Rosersberg ska stå för fiolerna när pendeltåget ska dras till Arlanda.

Arlanda är i desperat behov av mer spårbunden trafik. Det finns inte en chans att komma ner under utsläppstaket om inte fler människor åker på spår till och från flygplatsen. Det gäller inte bara resenärer, utan framförallt de 15-16 000 människor som varje dag jobbar i området. Och av dem är det en mycket stor del som bor någonstans i Sigtuna kommun. Två bra sätt att se till att fler åker spårbundet till jobbet på Arlanda är att dels bygga "färdigt" Arlandabanan med ett spår som ansluter till Ostkustbanan ungefär vid Odensala, dels bygga en spårväg från Sigtuna, genom Steningehöjden, Valsta och Märsta station till Arlanda och vidare mot Vallentuna och ansluta till Roslagsbanan.
 
Om man bygger färdigt Arlandabanan med spår till Odensala så kan pendeltåget gå i en slinga Upplands Väsby - Rosersberg - Märsta - (Odensala) Arlanda - Upplands Väsby. Så går tåganslutningar vid flera stora flygplatser i Europa, så varför inte i Sverige? Då skulle också Rosersbergare och Märstabor kunna ta pendeltåget till jobbet.

Antingen tror inte moderaterna i Stockholms läns landsting att det bor människor norr om Upplands Väsby eller så struntar de i om dessa människor åker klimatsmart till jobbet eller inte.

När SL beslutade sig för att dra in vartannat tåg till Rosersberg/Märsta deltog en moderat från Sigtuna i beslutet. Han fick lite kalla fötter när han insåg vilka försämringar detta är för pendlande kommuninvånare, så då presenterade han det på ytan lysande förslaget att man skulle få åka med Uppsalapendeln på SL-biljett. Det är ett förslag som bara kan ha lagts av en person som inte åker kollektivt. I alla fall aldrig i rusningstid. Har man gjort det vet man att Uppsalapendeln inte har plats för fler. När tåget lämnar Uppsala är det fullt. I Knivsta stiger ytterligare passagerare på. Väl framme i Märsta är perrongen för kort, så flera vagnar hamnar utanför och kan inte nås.

När jag strax efter att ha läst om utspelet kom till Märsta station för att ta tåget hem från jobbet möttes jag av en reklampelare på perrongen där "de nya moderaterna" meddelade att 2010 tänkte de bygga en handelsplats där. Efter att ha lagt ner all järnvägstrafik? Hmm, platsen blir ju förstås ledig, men har ingen talat om för dem att en handelsplats kräver goda kommunikationer?

Problemet med SL:s korkade utspel är ju dessutom att det faktiskt inte bara är pendlande kommuninvånare som drabbas. De företag som har pendlande medarbetare drabbas också hårt. Inte minst de många nya arbetsplatser som byggts i Rosersberg, med gångavstånd från pendeltåget.

För många kommuninvånare är inte resan slut när man kommer till Märsta station. Man fortsätter med buss till Valsta, Steninge, Sundveda eller Sigtuna. Om pendeltågstrafiken halveras så kan vi dessutom räkna med betydligt färre bussar.  Bussarna är noggrant synkade med tågen (dvs minsta försening betyder att man missar anslutningsbussen) och turtätheten motiveras av tågens turtäthet. Blir det färre bussar så blir det förmodligen inte en halvtimmes väntan på nästa buss om tåget är sent, utan en timme. Och de resenärer som inte alls åker tåg, de drabbas förstås också av färre bussar. Sigtuna kommun är den kommun i länet där invånarna är minst benägna att använda kollektivtrafiken vid resor till Stockholms city. Inte lär det bli bättre när borgarna slaktar pendeltågstrafiken.

Borgarnas maktövertagande i landstinget har inte gjort det roligare att tillhöra Stockholms län. Minskad barnläkarmottagning. Nedlagd hemvård. Ingen BVC i Rosersberg. Ingen distriktssköterska i Rosersberg. Dyrare SL-kort. Enhetstaxan ersatt med zontaxa. Till listan kan nu alltså läggas färre pendeltåg och mer bilberoende.

Kommentarer
Postat av: mammamumrik

DUMMADUMMADUMMADUMMADUMMA högern!!!

Trösta dig med söndagens två musikvideos hos Mumrikan.

På den ena är det suffragetter och på den andra röj helt enkelt (fast den är tyvärr moraliskt förkastlig....)

Postat av: Anna-Karin

Kort, konsist och klart uttryckt. Som vanligt har mumrikan huvudet på spiken.

2008-12-10 @ 08:55:36
Postat av: Mammamumrik

Alltid! har jag det där... utom just då jag hamrar. Det gör så ont ju.

2008-12-13 @ 21:31:16
URL: http://mammamumrik.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback