Tankar om Yoda

Idag har jag med mig datorn till SSB:s repetition. Sitter i ett hörn och knattrar på tangentbordet, medan blådarna i Sigtuna Symfonic Band repeterar. Romans Drottningholmsmusik avlöses av Ravels Bolero, avbrutet av omtagningar, testning av stämmor och annat. Men man kan ju inte jobba hela tiden. Just nu spelas General Cederschiölds marsch. Tror inte den har så mycket med Carl

Fast man borde jobba. Den 23 januari ska vi ha lämnat in skolans budget och det är fortfarande en hel del pengar som fattas.

Har suttit hela eftermiddagen och lyssnat på hur det nya hyressystemet för kommunala lokaler i Upplands Väsby kommun ska fungera. Det är bara att konstatera att det blir inte så kul när vi tar över ansvaret för det inre underhållet... Det är väl synd att påstå att underhållet varit så mycket att hurra för de senaste åren. Och hur mycket ska man budgetera för toapapper?

Undrar om det bara är jag som får knottror av den usla grammatik som utmärker folk som talar inför en grupp. Jag brukar inte vara någon sträng språkpolis - det räcker så bra med att göra sig förstådd. Men är det inte gräsligt med folk som  inleder sitt anförande med "Sten, heter jag"? Vad är det för fel på att säga "Jag heter Sten"? Varför säger man så? Inte skulle de väl fortsätta med: "Ekonomichef är jag" "Hålla tal ska jag"? De låter som Yoda - hela bunten. Hemskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback