Vikingar i Sigtuna

-Ska vi åka och kolla vikingarna i Sigtuna på lördag, föreslog jag maken en morgon denna vecka. Han var nog inte riktigt vaken för han svarade - va, är det dansbandsfestival?

Det fanns förstås inte ens i min vildaste fantasi att jag skulle komma på idén att söka upp dansbandsmusik. DEt dröjde också en stund innan jag fattade vad han menade. Att maken skulle associera något till dansbandsmusik var inte heller så troligt. Han dansar helst inte, och om man inte dansar finns det ju ingen anledning att utsätta sig för musiken.

Det var ju vikingar, alltså nordbor från 1000-talet, som var av intresse. I morse kom de, med båt till Sigtuna stad och flyttade in på mynthustomten, granne med stadshotellet. Läs mer
här. Jag tycker det är härligt att det äntligen blir av. Som kommunalråd träffade jag "vikingahövdingen" Pu och hans kompis Martin Eriksson ett par gånger. De ville anlägga en mer permanent vikingatida hantverksplats vid Mälaren och vi ville att de skulle till Sigtuna - staden som ju faktiskt anlades på Vikingatiden. Samtidigt är det svårt att hitta stöd för nya attraktioner i Sigtuna stad, svårt att få människor med sig. Nu är vikingarna på plats i en månad, jag tror att såväl besökare som stadsinvånare kommer att undra nästa vår när de kommer tillbaka!

Nu ska jag marinera marulk, piligrimsmusslor och scampi. Några vänner kommer över till kvällen och vi ska grilla. Fast vår uteplats har just upphört. Maken har noggrant tagit bort varenda planka på vår uteplats. Trätrallen börjar bli gammal och sliten och ska bytas. Mot skiffer. Så semestern blir förmodligen ett enda stort pusslande.

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Skiffer låter jättefint!

Postat av: Anna-Karin

Och ganska mycket jobb - men det blir nog bra.

2008-07-01 @ 20:29:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback