Första maj, första maj!

Äntligen är det första maj, efter att under valborgsmässoafton farit runt som ett svärande elände. I vanlig ordning hade jag skjutit upp bytet av däck, men den här gången hade jag i alla fall sett till att boka tid. Kommer i tid, kör in bilen och börjar leta efter det lilla specialverktyget som krävs för att man ska kunna skruva.... Faktum är att hela förpackningen med små specialverktyg är borta. Spårlöst.

Ni som känner mig vet att risken för att jag skulle ta fram verktyg för att beundra dem är mikroskopisk. Och jag har inte behövt använda dem sedan förra däckbytet i oktober. Det däckbytet gjorde jag på Hydromacken i Rosersberg. Tyvärr lade Hydromacken ner för en månad sedan. Antagligen ligger min lilla påse med specialverktyg tillsammans med andra pinaler, redo att säljas eller kastas. Goda vännen L, som var lika sent ute med sitt däckbyte ringde genast en Passat-ägare. Efter att I hade bidragit med en historia om vart man kunde vända sig (och som inbegrep användandet av kofot) for jag hem och letade. Fortsatte ringa vänner som kanske är Passat-ägare. Tredje samtalet gav napp. Utrustad med lånat specialverktyg for jag tillbaka till verkstaden. Nix, fel sorts Passat. Då gav jag upp!

Det var bara ett av flera små förtretligheter den dagen. Kvällen innan ringde resegruppen från Wismar och frågade desperat var tröjorna var - det visade sig att de bara fått hälften av de orkestertröjor som skulle med till Tyskland. På morgonen fick jag tag i L på Handelsfirman och han satte igång att trycka tröjor. Med ilfart. N ringde sin arbetsgivare från Tyskland och fantastiska JetPak hämtade tröjorna och såg till att de kom ner till orkestern. Fantastiskt. Men innan det hade ordnat sig... många samtal och mycken oro!

Valborgsmässoaftons kväll tillbringade jag sovande i fåtöljen. Dottern och maken var vid Råbergsplan och såg elden.

Första Maj firades däremot med sedvanlig pompa - först med att ställa upp bänkar och fanor och annat som måste fixas i Valsta Centrum, sedan med möte, kaffe, grillade majskolvar och annat kul. Som alltid blir det snävt att hinna till Humlegården före avmarschen kl 14, men vi fixade det i år igen.

Carin Jämtin och Thomas Östros talade på Norra Bantorget. Jag brukar tycka att Thomas har större kvaliteter som debattör än som talare, men årets tal var ruskigt bra. Starkt ideologiskt, framfört med patos. Gärna Thomas som finansminister!

Det enda som var trist var ungmoderaterna som stod vid sidan om och gjorde allt för att störa ordningen. De skrek slagord mot anställningstryggheten, och vi var flera som nog tyckte det var dags att klippa sig och skaffa ett jobb. Då kanske det går upp för dem varför godtycke inte är någon bra princip på arbetsmarknaden... F ö trodde jag att moderater försöker låtsas att de står för lag och ordning. Det vore då kanske smakfullt om de avstod från uppenbara lagbrott - som att demonstrera utan tillstånd eller att störa andras demonstrationer. Men, en handfull ungmoderater kan inte ta ifrån mig mitt goda humör och min kampanda på första maj. Det går helt enkelt inte!

image28
Caesar, ordförande i SSU, talar i vårsolen

image29
Märsta Drum Corps, från Kulturskolan, spelade varvat med den något äldre gruppen "Valfläsket"

image31
Anders talade traditionsenligt innan årets huvudtalare intog talarstolen

image32
Niklas talade om frihet och solidaritet. Ett ideologiskt och bitvis kritiskt förstamajtal. Uppfordande.

image33
Kevin är den stora överraskningen. Direkt från Chicago och Barak Obamas kampanj. Viktiga hälsningar - Första Maj är en internationell dag, med rötter i amerikansk arbetarrörelse. Så rätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback