Kan man lita på Sten Nordin?

Den nye moderatledare i Stockholms stadshus ger intryck av att vara lite mer eftertänksam, lite mer samarbetsvillig, ja kanske t o m lite hederligare och framför allt tryggare än sin företrädare.

För lite sedan skrev  Sten Nordin på
DN-debatt och sträckte ut en hand för blocköverskridande trafiköverenskommelser. Kanske menade han verkligen allvar? Han antydde i alla fall att man nog kunde prata kollektivtrafik också. Det är något nytt - förut har det bara varit bilvägar som moderaterna intresserat sig för. Och kan samtal med Sten Nordin leda till bättre kollektivtrafik och hållbara överenskommelser - inte mig emot.

Men jag kan inte låta bli att haka upp mig. Det är förstås en detalj, men för mig är den viktig. I slutet av texten skriver han om flyget "För att kunna utveckla Arlanda behövs Bromma och bättre kollektivtrafik till Arlanda. Bägge dessa frågor har de borgerliga majoriteterna i landstinget och Stadshuset löst och flygfarten kan alltså utvecklas i vår region."

Att vi har olika uppfattning om Bromma är en sak. Men att kollektivtrafiken till Arlanda är ett problem som är löst gör mig stum av förundran.  Vad hade jag missat? Jag bor 6 kilometer från banänden och borde ha märkt om kollektivtrafiken förändrats radikalt. Nehej, så enkelt var det inte. Den radikala förändringen är att Upptåget (en utmärkt idé för boende i Upplands Väsby, Uppsala och Tierp - icke att förakta) nu finns med i SL:s reseplanerare. Häpp! Och att priset för att kliva av på Arlanda sänks från 75:- till 60:-. Strålande.

Dessa hjältemodiga insatser från borgarna i landstinget (och utan att oppositionen protesterade) får hr Nordin att tro att kollektivtrafikproblemen till Arlanda är lösta och att flygplatsen därmed kommer att hålla sig under utsläppstaket - alltså kan flyget fortsätta att utvecklas.

Trist nog är det knappast sant. Förvisso har Arlanda sådär 17-18 miljoner resenärer om året. Förvisso är det viktigt att resenärerna åker kollektivt till och från flygplatsen. Men 18 000 människor arbetar på flygplatsen. Med arbetstider dygnet runt. Och faktum är att 1/3 bor i Sigtuna kommun. 6 000 personer, som för att kunna ta det fina Upptåget måste åka till Knivsta eller Upplands Väsby först. Tror ni folk gör det? När man börjar jobba 05.20 är kanske inte ens de starkaste klimatargumenten nog för att man ska ta Uppsalapendeln någon mil norrut för att sedan vända tillbaka?

Nej, innan man kan börja tala om att lösa kollektivtrafikproblemen till och från Arlanda måste man vara medveten om var Arlandas anställda bor och vilka arbetstider de har. Sedan är det lätt att räkna ut att det behövs fler spår. T ex via Odensala, så att pendeltågstrafiken kan ta en snygg ögla: Upplands Väsby, Rosersberg, Märsta, Odensala Arlanda, Upplands Väsby. Eller varför inte en automatbana från Märsta station? Från Orlyflygplatsen i Paris åker man med "Orlyval" 8-10 min till lokaltågets station. Och i väntan på de nya spåren en stombuss Sigtuna - Valsta - Märsta - Arlanda och vidare mot Vallentuna/Norrtälle. Då kan man börja tala om att lösa kollektivtrafkproblem.

Men frågan kvarstår - med en sådan tvärsäkerhet om något totalt fel - kan man lita på Sten Nordin?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback