Litterär utmaning

Vännen Nathalie har utmanat mig. Om böcker och läsning. Och böcker gillar jag ju! Så det är bäst jag tar mig samman och svarar på frågorna och samtidigt passar på att skicka utmaningen vidare till de litterata vännerna Mammamumrik, Kerstin och Bimpa.

1 Vilken bok läste du senast?
"Mörkets hjärta" av Josef Conrad, i nyöversättning av Elias Hecksher och med efterord av Gunnar Fredriksson. En aha-upplevelse på flera sätt. Plötsligt förstod jag en del av storheten i Coppolas "Apocalypse Now". Jag borde ha läst den för trettio år sedan, men det var väl inte läge då. Att jag läste den nu beror på att jag skräpade runt i bokhandeln i Sigtuna en eftermiddag när jag inte hade något annat för mig och liksom bara "råkade" köpa en bok till. Glad att jag köpte den och läste den, den ledde mig till många funderingar om kolonialism och rasism i allmänhet och kung Leopold i synnerhet.

2 Vilken bok ska du börja på härnäst?
Jag är med i en läsecirkel ( 8 numera medelålders kvinnor träffas över en tallrik soppa hemma hos någon och den som bjuder på mat har i förväg distribuerat kvällens bok. De enda kraven som finns på böckerna är att det ska vara skönlitteratur och att det ska vara pocket). Vännen B är nästa läsvärd och hon har skickat oss Peter Kihlgårds "Kicki & Lasse). Jo, jaghar redan börjat. Sedan ska jag kasta mig över högen av pocketböcker jag fått genom att vara med i samma bokkedja som Nathalie.

3 Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Tja, om man bara har en bokhylla kan man ju gå och räkna, men vi har fler. Ropar till maken och han frustar "vet inte". Och kommer sedan med ett fullt rimligt antagande. Eftersom man kan anta att fler manliga författare publiceras än kvinnliga så är det troligt att vi har flest manliga författare i våra hyllor.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker "nu har jag kommit en fjärdedel", "en tredjedel", "hurra! hälften!" osv?
Eh? Vad är det för fråga - om den gäller nöjesläsning. Det har väl hänt att man har haft en del trist kurslitteratur som man måste ta sig igenom, men annars är det tveksamt. Och jo, när jag var i värsta bokslukaråldern, sådär runt 12 så "samlade" jag på lästa sidor, kapitel och böcker. En häftig känsla att läsa 14 böcker på tio dagar eller låna så mycket man kunde bära och ändå lämna tillbaka dem alla utlästa innan lånetiden gick ut. Numera blir det mer kvalitet än kvantitet i läsandet... Och så har jag lättare att somna när jag läst någon sida.

Fast det är vanligare att jag försöker kolla om inte förlaget gömt en sida till i omslaget...

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex. omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Tur att det är frisvar som gäller. Som jag skrev ovan så får jag nya lästips genom bokcirkeln - både de böcker vi läser och de som kompisarna refererar till. Tittar gärna på baksidestexter (är lättlurad, jag vet) och lyssnar ofta på goda vänner. En av vännerna jobbar på Bonniers Samdistribution. Sådana vänner kan man få ovärderliga tips av. Läser en del recensioner, t ex i DN:s kulturbilaga på lördagar, två bra bloggar är Bokhora och Boktokar. Och jag har äntligen tagit mig samman och lämnat den bokklubb som jag med jämna mellanrum glömt att avbeställa böckerna i från...

6. När blir en bok för lång?
När jag börjat försent med bokcirkelboken och inte hunnit läsa ut den innan det är dags att prata om den!

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?,
När jag gick i åttan läste jag Härskarringen (Tolkiens trilogi) på engelska. Det var en rejäl utmaning, men det gav mycket. Numera är jag mer bekväm. Dessutom gillar jag att läsa böcker om sådant jag inte känner så väl till - och har man inte förförståelsen är det lätt att tappa nyanser om man läser på ett språk man inte behärska fullt ut.

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Oj, det finns många sådana. Åsa Linderborgs "Mig äger ingen", Susanna Alakoskis "Svinalängorna", Carlos Ruiz Zaifons "Vindens skugga" och Maryse Condés "Färden genom mangroven" hör till de senaste som "alla" borde läsa.


9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? I så fall, när ger du upp?
Jag har väldigt svårt för det. Det är lite förbjudet, ungefär som att inte äta upp allt man tagit för sig (särskilt grönsakerna). Jag kan inte påminna mig att jag gett upp med en bok förrän efter jag fyllt 30.


10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?

Oj, vad svårt. Maken ser frågande ut och undrar vad jag håller på med när jag med jämna mellanrum tjoar konstiga frågor. Skyller allt på Nathalie. Egentligen tror jag att våra bokhyllor mest utmärks av att där hittar man nästan allt. (jo, jag gillar bloggen Bokhora). Men jag tror vi har gott om: pedagogisk och historisk facklitteratur, biografier och självbiografier (gärna skrivna av /om poltiska ledare av olika slag), deckare, barn- och ungdomsböcker av olika genrer och klassiker. Vi har däremot nästan inga läkarböcker, självhjälpsböcker eller kioskromaner.

Kommentarer
Postat av: Bimpa

Du har fått svar!

Postat av: Nathalie

Så nu är man poppis hos din make då? :-) Underbart att läsa svaret - nu fick jag lite tips.

2008-10-09 @ 21:00:35
URL: http://nathalielandin.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback