Kryssar

Idag kryssar jag en kvinna. Inte för att vi har dåliga manliga kandidater. Utan för att EU tycks lida ständig brist på kvalificerade kvinnor för olika uppdrag. Jag ser gärna att Ardalan Shekarabi och Börje Vestlund blir inkryssade - de är båda värdiga s-företrädare. Men om Europaparlamentet ska bli en del av ett mer jämställt EU behvöer vi ha fler kvinnor än män som företräder oss här - chansen för det i andra organ tycks just nu vara rätt liten.

Så just nu vacklar jag mellan två kompetenta kvinnor. Åsa Westlund, som jag kryssade förra gången, och som gjort ett utmärkt jobb i parlamentet. Åsa tillhör också de få kandidater som får goda vitsord av miljörörelsen för sitt arbete. Så för klimatpolitikens skull borde jag kryssa Åsa. Den andra kvinnan är Evin Cetin, pizza-Sveriges röst i parlamentet. Evin visar i sin kampanj att man kan vara smart, kompetent och förortstjej. Samtidigt. En ung jurist som talar sex språk och som driver en kampanj från förorten utan att kokettera. Den känns äkta.


Kommentarer
Postat av: Enn Kokk

Du kan sluta kryssa nu. Valet är över.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback