Skolministerns kunskapsförakt
I morse var det dags igen. En DN-artikel får mig att sätta frukosten i halsen och adrenalinet att pumpa. Skolministern fnyser åt skolforskningens resultat. Nyheten idag var att Skolverket kan belägga i praktiken det som forskarna varit eniga om länge: elever med annat modersmål än svenska lyckas bättre om de läser modersmål. Det är inte så att man bara kan lära sig ett språk i taget och att kunskaper i modersmål kan ställas mot kunskaper i svenska. Tvärtom, de stärker varandra.
Språkforskarna har länge varit eniga om att de elever som behärskar sitt modersmål väl också har lättare att lära sig både svenska och andra skolämnen. Skolverket har nu studerat elevers resultat och kan belägga det som språkforskarna hävdat i åratal. Men det bekommer inte skolministern. Han vet bäst ändå. Han förklarar bort de faktiska resultaten ochanser att det är viktigare att lära sig svenska än modersmål.
Jamen, hallå! Det är ju just det som är problemet! Genom att okunniga människor inte har förstått att det är lättare att lära sig svenska om man också läser modersmål så har allt för många elever missat chansen att lära mer!
Om nu skolministern inte gillar forskning (och det har han ju visat förr) så kanske han kan lyssna på erfarenhet. Erfarenheten från alla de lärare som dagligen möter elever med andra modersmål än svenskan och hur tydligt det är vad modersmålsundervisning betyder för både självförtroende och inlärning.
Skolministerns unkna uttalande är ett eko från svunna tider. På 50-talet fick tornedalsfinnarna och samerna inte tala sitt modersmål i skolan, inte ens på rasterna. Det har jag skrivit om förut.
Faktum är att jag tror inte jag hört någon seriös debattör föra fram synen på att kunskaper i modersmål och i svenska skulle konkurrera på åtminstone 25 år. På åttiotalet var det en diskussion och forskarna var ännu osäkra i sina resultat, men sedan dess är det bara populistiska mörkerkrafter utanför parlamentet som fört fram de uppfattningarna. Men skolministern kanske inte ska betraktas som en seriös debattör?
Språkforskarna har länge varit eniga om att de elever som behärskar sitt modersmål väl också har lättare att lära sig både svenska och andra skolämnen. Skolverket har nu studerat elevers resultat och kan belägga det som språkforskarna hävdat i åratal. Men det bekommer inte skolministern. Han vet bäst ändå. Han förklarar bort de faktiska resultaten ochanser att det är viktigare att lära sig svenska än modersmål.
Jamen, hallå! Det är ju just det som är problemet! Genom att okunniga människor inte har förstått att det är lättare att lära sig svenska om man också läser modersmål så har allt för många elever missat chansen att lära mer!
Om nu skolministern inte gillar forskning (och det har han ju visat förr) så kanske han kan lyssna på erfarenhet. Erfarenheten från alla de lärare som dagligen möter elever med andra modersmål än svenskan och hur tydligt det är vad modersmålsundervisning betyder för både självförtroende och inlärning.
Skolministerns unkna uttalande är ett eko från svunna tider. På 50-talet fick tornedalsfinnarna och samerna inte tala sitt modersmål i skolan, inte ens på rasterna. Det har jag skrivit om förut.
Faktum är att jag tror inte jag hört någon seriös debattör föra fram synen på att kunskaper i modersmål och i svenska skulle konkurrera på åtminstone 25 år. På åttiotalet var det en diskussion och forskarna var ännu osäkra i sina resultat, men sedan dess är det bara populistiska mörkerkrafter utanför parlamentet som fört fram de uppfattningarna. Men skolministern kanske inte ska betraktas som en seriös debattör?
Kommentarer
Postat av: Charlie
Bra sagt!
Precis vad jag anser också. Tragiskt att detta ignoreras.
Trackback