Vårdvalet lägger ner distriktssköterskemottagningen

Med jämna mellanrum blir jag påmind om att jag bor på en liten ort. Rosersberg har ca 1500 invånare i tätorten och lika många på den omgivande landsbygden. Trots närheten till Stockholm och Uppsala så bor vi på landet. Sedan vi flyttade hit 1995 har både den lilla livsmedelsaffären om hörnet och konsumbutiken fått slå igen. Förskolorna har inte alltid fullt och skolan har också plats över. Faciliteter som Bankomat, Apotek och liknande får vi besöka i Märsta eller Upplands Väsby. Och det är väl ganska ok, vi har faktiskt valt att bo här trots det.

Men nu hotar Vårdval Stockholm vår distriktssköterska och BVC. I den lokala tidningen har det under flera veckor rasat en strid på
insändarsidorna. Men de lokala moderaterna tiger. Det är folkpartisten Birgitta Rydberg som får sköta snacket och hon argumenterar i en artikel för att vi som bor i Rosersberg ska sätta press på vårdgivarna. Hur då hade hon tänkt sig? Det finns fyra vårdcentraler i Sigtuna kommun. Samtliga privata. Ingen av dem har några planer på att placera distriktssköterska och BVC här. Och jag är redan listad på en av vårdcentralerna - kan man stryka sig från listan och vara olistad? Ingen privat vårdcentral erbjuder ju det jag vill ha? Det är inte mitt eller andra Rosersbergares vårdval som lägger ner distriktsköterskemottagningen till nyår.

Fast jag tycker att det är märkligt att landstingspolitikerna fegar ur. Jag och alla andra väljare har ju gett dem (nåja, jag röstade kanske inte precis på de som nu fick majoritet) uppdrag att ansvara för sjukvården i länet. Jag tillhör inte dem som tror att det alltid blir bättre om stat och kommun driver all verksamhet. Jag tror att privatdrivna vårdcentraler kan funka utmärkt och att de kan tillföra vården något. Men oavsett vem som driver vårdcentralen måste landstingspolitikerna ta ansvar för att vården finns överallt och är tillgänglig för alla. Det gör de inte i Stockholm.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback