Återhållsamt åttiotal
Vadå jämställt?
Har gått och funderat på en kommentar som fanns med i Ekots tidningskrönika häromdagen. Krönikan handlade om skatteavdrag för hushållsnära tjänster.
Jag har inget emot att människor betalar andra för att göra jobb åt dem som de inte tycker att de kan/vill/hinner göra - under förutsättning att de är beredda att betala hela kostnaden. Jag är ju beredd att betala för frukostfrallan och en massa andra saker som jag kunde ha gjort själv. Och jag kan också tycka att det är fullt rimligt att subventionera städning och trädgårdsarbete åt gamla människor för att på så sätt skjuta upp deras behov av vårdinsatser och äldreboende. Men jag förstår inte varför vi ska använda skattemedel till att subventionera friska, starka människors hjälp hemma. Om jag visste att vi hade skattemedel över skulle jag satsa dem på förskola, skola, biblioteksväsende, bistånd och integration - områden som verkligen behöver mer resurser.
Så funderar jag lite över hur barn som växer upp i ett hem där någon annan städar och tvättar ska klara sig själva. Vår diskmaskin gick sönder för en tid sedan, och nu har mina barn lärt sig hur man gör när man diskar. De har lagat sin egen lunch de dagar de varit själva under sommarlovet. De städar sina rum och häromdagen hade jag en lektion i hur man tvättar för tolvåringen. Jag vill att mina barn, både sonen och dottern, ska bli självständiga, oberoende personer. Då måste det väl för sjutton klara de mest elementära hushållsgöromålen.
Tidningskrönikan lyfte upp ett argument som fick mig att häpna. Eftersom svenska män och kvinnor inte är jämställda skulle subventionerade hushållstjänster göra situationen lättare för kvinnor som idag har en tung arbetsbörda. Men hallå?! Hur mycket mer jämställda blir vi om män kan betala andra kvinnor för att städa upp deras smutsiga hörn?!? Var är logiken? Nej, den ojämna arbetsbelastningen mellan kvinnor och män blir inte jämnare förrän männen tar sin del av hushållsarbetet. Ni får hitta bättre argument om ni ska övertyga mig.
Tester
Jo mina svar fördelade sig:
s 80%
v 70%
mp 69% (det är nog främst synen på enskilda skolor och föräldraförsäkringen)
c 50%
kd 43% (mycket märkligt, men det kan vara så att de inte är så intresserade av privata vinster i vården. Dessutom var det få frågor om rättvisa, jämlikhet och diskriminering )
fp 33% (det var annat förut, när fp stod för en generös flyktingpolitik, höjt bistånd och jämställdhet)
m 23% (jag ger mig på att de skulle fått lägre om de ärligt yttrat det de egentligen står för - att ta från de fattiga och ge till de rika)
Nu vill dottern ha tidtabeller för skärgårdsbåtar och mannen vill ha hjälp att bygga. Håhåjaja.
Buller och oljud
Mysterium
Men hallonlandet fick besök av den vackra, men förrädiska knölklockan. Och dessutom något okänt som såg ut som ett träd eller en buske. Så nu är hallonen uppgrävda och nässlor, kirskål och annat ogräs är faktiskt också delvis uppgrävda. Ett nytt hallonland har fått plats strax väster om det gamla. Jag ska täcka gamla hallonlandet med svart plast ett par år för att försäkra mig om att ingen knölklocka eller kirskål finns kvar.
Grävningen betydde att svartvinbärsbusken kom fram och att den okända busken kom fram. Tänkte först att det nog är en fläder. Kanske har fåglarna spritt en giftig druvfläder. Men bladen är inte ovala utan flikiga. Så ser ingen flädersort ut. Nu när jag har grävt har busken fått massor av knopp som slår ut idag eller imorgon. Typiska fläderblommor - inte druvfläder utan den äkta flädern. Den växer som en fläder och blommar som en fläder men har flikiga blad. Skumt. Jag har ett mysterium i trädgården och det vore skönt att lösa det. Är det äkta fläder kan man ju göra god saft, "champagne" och snaps. Men då vill det till att det inte är en giftig buske. Hur som helst är den fin och pryder sin plats.
Midsommar i Rosersberg
Dags att fara till vännerna i Väsby på midsommarmiddag.
Pratar de aldrig med varandra?
För det första undrar jag över rapportens tajming. Hur kan en myndighet - som är experter på skolans värld - komma på idén att presentera en inspektionsrapport den 20 juni? Vilka lärare är på plats för att kasta sig över innehållet och dra slutsatser? Skolverket ska dessutom ha kommunens svar senast 20 augusti. Bortsett från att perioden 15 augusti - 15 september är otroligt intensiv på förskolor och skolor med inskolningar och nya elever/rutiner/lärarare och man därför inte kan förvänta sig att de professionella dessutom ska engagera sig i inspektionsrapporten, det är ju att be om rapportens snara död om man ska ha kommunens svar tre dagar efter valet. Ett val som säkert kommer att bli en strid på kniven och där skolan och förskolan är viktiga politikområden. Nej, det som antagligen händer är att rapporten blir ett slagträ i valdebatten och sedan är den oanvändbar, för hur man än hanterar de olika synpunkterna blir det ett politiskt agerande. Uridiotiskt! Man får väl förklara den dåliga tajmingen med valet med att Skolverkets inspektörer är lika okunniga om politik som många lärare och därför inte förstår bättre. Men hur förklara att de ger skolorna sommarlovet och skolstarten för reaktioner? Vill de inte att kommunens arbete för att åtgärda kritik ska vara väl förankrat hos lärare och elever?
Så en stilla fundering över de båda skolmyndigheterna. De talar uppenbart inte med varandra. I ett par års tid har våra lärare arbetat med att enas om bedömningsgrunder i ett sådant professionellt samtal som det nya betygssystemet förutsätter. De har vänt och vridit på de nationella kursplanernas mål och betygskriterier. Brutit ner dem, tagit fram exempel på elevarbeten som motsvarar olika nivåer, samlat alltsammans i ett material som de kallar "krav och kriterier" som finns på Sigtuna kommuns hemsida. Arbetet gäller alla ämnen, hela skoltiden. Det här har uppskattats på olika håll och kommunen har bl a blivit en av Myndigheten för skolutvecklings goda exempel på hur man arbetar med likvärdig bedömning. Men nu har Skoverket tittat på dem. Sådant material får man inte ha. Helt plötsligt är det fel att bryta ner målen till begripliga exempel för barn och föräldrar. Helt plötsligt ska man inte tolka och bearbeta det material som finns i kursplaner och betygskriterier. Och den som har läst de nationella dokumenten förstår att det är omöjligt för en elvaåring att veta vad som krävs när ett av flera mål i geografi är att ha "releventa namngeografiska kunskaper". Det är självklart att det måste tolkas lokalt vad som är relevant. Och det är självklart att ett annat språk måste användas om eleverna ska förstå. Undrar om det är så att inspektörerna haft så lite tid för sin inspektion att de inte har hunnit granska och förstå att det inte är konkurrerande, egna bedömningsgrunder, utan något i rakt nedstigande led från de nationella kursplanerna. Nå, så länge känner vi oss schizofrena och medan de statliga skolmyndigheterna bestämmer sig för hur de ska göra kan vi göra som vi vill. Och vi ser ju att vårt material för bedömningsgrunder har lett till tydligare fokus på att alla barn ska få rätt att lyckas - i alla ämnen, inte bara svenska, matte och engelska. Och det är viktigt. Viktigare än om myndigheterna är glada.
Miljöpolitikens absoluta nollpunkt
Motarbeta kvackandet!
bebisblått och tonårsskärt
Heltid en rättighet - deltid en möjlighet
Äntligen presenteras nu ett förslag som gör att heltidsarbetet blir normen, rättigheten för den anställde och deltid blir en möjlighet. Då säger miljöpartiet - som kallar sig feminister nej! Det kanske blir för hårda krav på företagen - säger ett parti som är beredda att driva fram friår, arbetstidsförkortningar, flygskatt och en mängd andra regleringar och kostnader för både små och stora företag. Varför ska vi tro dem när de säger att de, liksom vi, vill ha bort löneskillnader mellan män och kvinnor eller att de också tycker att kvinnor inte ska ha sämre villkor på arbetsmarknaden. De är beredda att kräva antidiskrimineringsklausuler i upphandlingar, men de är inte beredda att ta krafttag mot deltidsfällan. Inte är det en slump att 3/4 av de ofrivilligt deltidsarbetande är kvinnor - det är diskriminering.
Kvinnors rätt till förvärvsarbete på lika villkor och männens rätt till hemarbete är liksom själva knuten i jämställdhetsarbetet.
Kan inte låta bli att skicka med en liten vers av min rätt konservative huspoet Alf Henriksson:
" Den som inte kan bädda sin säng och laga sin mat,
utan msåte ha bistånd med allt av sin sammanboende
kan inte kalla sig en sann demokrat
och ska aldrig tala om frihet och oberoende"
Energisveket
Detta till trots har nu centerpartiet - som tidigare varit beredda att lämna regeringstaburetterna för kärnkraftsmotståndets skull - lagt sig platta för moderater och folkpartister. Tragiskt. Vilket svek. Vart ska nu borgerliga kärnkraftsmotståndare ta vägen? Vi får väl hoppas på att Miljöpartiet kan samla dem.
Till detta hör att alliansen inte stödjer tanken på att lantbrukare ska uppmuntras att odla skog för energiframställning. Det är nog Centern som förlorar mest på samarbetet - de får ge upp den ena hjärtefrågan efter den andra och de får inga pluspoäng i opinionsmätningarna. Nej, det kanske hade varit bättre att söka samarbete i folkrörelseriktning.
Energiuppgörelsen innebär också att Elcertifikaten blir kvar. Fan tro't: "Låt mig först som sist slå fast att vi moderater inte tycker om elcertifikaten. Vi var emot dem när de infördes och vi vill ta bort dem." Det sade moderaten Anne Marie Pålsson i Riksdagen igår. Idag låtsas de ha en uppgörelse.
Alliansen mörkar också med utförsäljningarna. Nu säger de att de inte tänker sälja ut Vattenfall, men de har "lovat" att sälja ut statliga företag för 50 miljarder och folkpartiet lovade härmodagen i sitt valmanifest att sälja för ytterligare 50 miljarder. Nej, någon energipolitik för ett hållbart samhälle - eller ens en hållbar allians - har de inte presenterat. Bara några tunna kompromisser och ett rejält energisvek.
Heja Sumpan!
Fast viktigast är de många möten med kommuninvånare som vi haft under tiden som de 8 första rådslagen genomfördes. Jag har hållit på med kommunalpolitik i över 20 år och detta är det roligaste jag har gjort. Istället för att medborganra bara kommer när de är missnöjda så har vi nu verkliga samtal. Och ofta börjar samtalet med frågan rådslaget gäller, men snart går samtalet vidare till hur bra det blev när buskarna röjdes bort från busshållplatsen eller om barnens förskola eller om behovet av övergångsställen och så småningom också frågor som rör välfärden, skatterna, jobben och miljön. Otroligt kul!
Och gissa hur arga folkpartisterna nu är när vi vill gå vidare och låta invånarna i Märsta och Sigtuna stad avgöra var de framtida äldreboendena ska placeras. Folkpartiets gruppledare går upp i falsett av ilska över att "tonåringar" - alltså 16-19-åringar vara med och avgöra frågan. Det är inte så konstigt. För det första blir de också gamla och har äldre anhöriga, precis som 50-åringar. För det andra betyder ju ett äldreboende att marken inte kan användas till annat. Varför ska bara pensionärer avgöra en sådan fråga.
Fast bäst var kanske kommentaren från det moderata oppositionsrådet när han på förra kommunfullmäktigesammanträdet kallade rådslagen för ett attentat (!) på demokratin!!
barnslig läsglädje
Men nu är det annorlunda. Nu läsera jag barnens böcker lika mycket för min egen skull. Jag har snart tagit mig igenom Lian Hearns trilogi om klanen Otori. Spännande som bara den. Aldrig hade jag kommit på att jag skulle läsa böcker som utspelar sig i japansk medeltid om inte barnen varit fullständigt uppslukade av böckerna.
Min egen slukarålder präglades av flickböcker, typ serien om "Lotta" och serien om "Kitty". Fast jag blandade dem med sonens absoluta favorit - De tre musketörerna, Tora Dahls böcker och den tidens realistiska ungomsböcker av Kerstin Thorvall, Gunnel Bäckman och Sven Wernström. Undrar hur många gånger jag läste Dumas böcker? Försökte intressera barnen för mina favvo-serier och de läste med en gäspning. Fast jag är inte så ledsen. Deras serieböcker är mangaserierna. Men det är häftigt att få nya bokperspektiv bara genom att gå in till barnens bokhyllor.
arbetarungar är inte dummare än andra
De svenska eleverna som kommer från studieovana hem har inte så mycket att hoppas på. De ser sällan några omkring sig som har lyckats tack vare skolan, möjligen trots skolan. Så har Haninge visat tydligt att det som Ann-Marie Lindgren och tankesmedjan Idé- och tendens påstått hela tiden - det är segregation och inte flum som är skolans problem. Fast Robert Noord uttrycker det som om de har visat att hon har fel. Nåja, det viktiga är att det är tydligt att det inte är arbetarungarnas intelligens eller inlärningsförmåga som brister, utan att det är omvärldsfaktorer - inte minst de förväntningar som eleverna möts av.
Hoppas bara att Robert blir förstådd. Han skriver en mängd viktiga saker. För det första finns det tydliga sambandet mellan förväntningnar och resultat. Så länge det finns lärare som arbetar i förvissningen att de skulle göra ett bra jobb bara de fick andra elever kommer elever att misslyckas.
För det andra är tydliga mål och uppföljningar en framgångsfakter. Allt pedagogiskt arbete baseras på bedömningar. Antingen är bedömningarna öppna och kan följas av andra eller så är de dolda. I Haninge och i Sigtuna har lärare suttit ner i verksamheten och fört professionella samtal om bedömningsgrunderna. Sigtuna kommun hade 2005 för första gången i betygsssystemets historia lika många godkända i alla ämnen som Skolverket förväntar sig med tanke på elevernas bakgrund. Det är inte bra nog, men alla tidigare år har Sigtunaeleverna presterat sämre än förväntat. Jag tror att likvärdighet i bedömningen och tydliga bedömningsgrunder, tillsammans med det professionella samtalet har gjort det tydligt för lärarna att de bedömer och på vilka grunder det sker. Det betyder att de har blivit tydligare i mötet med elever och föräldrar, vilket gör det lättare att veta vad som förväntas av en även om ens föräldrar inte har så hemskt lång erfarenhet i svensk skola.
För det tredje visar både Haninge och Sigtuna att man inte kan sätta likhetstecken mellan kunskapsuppföljning och prov. För de, inte minst partivänner och lärare, som känner oro över den ökande utvärderingsivern är det just bilden av en provhysteri och en vilja att sortera barn i goda ochdåliga exemplar som skrämmer. Haninge visar genom att använda LUS att just prov är faktislkt uteslutet om man vill veta något om barns kusskapsnivå - och veta på ett sådant sätt att man kan gå vidaer och utmana varje barn på ens eller hennes villkor. Jag hoppas att Haninge när de går vidare med matematik och kemi fortsätter på den inslagna vägen med "utvärderingssmanualer" i stället för prov.
För det fjärde - De resultat som visas efter första klass är glädjande. Om 88% lyckas i ettan, medan bara 60% lyckas i nian, då är det inte förmågan att lära som fattas - då är det metoder, arbetssät och förväntningar som skapar skillnaden mellan elever från studievana hem och elever från hem som saknar studievana.
Men viktigast är att sluta önska sig andra elever och i stället göra allt med de elever man har. Trots allt sägs det att vi inte använder mer än ungefär en tiondel av hjärnas kapacitet. Om skolan inte kan utmana eleverna att lära vidare - är det då fel på eleverna?
"Varför jag hatar VM"
"oberoende liberal" - jo pytt!
Kanske var det just detta som Centern förstod när de vågade sälja centerpressen och skaffa sig ett jättekapital att driva valrörelse med. Jojo, de skulle - så länge de är en del av alliansen - få del av högermedias valkampanj utan att behöva äga en enda tidnign själva. Sådan är kapitalismen.
Om man dessutom lägger samman Kent Asps forskning med den SNS-rapport som också presenterades i tidningarna som pekar på att eftersom svenskar i allmänhet är rätt passiva och att medierna därför har extra stor betydelse kan man bli bekymrad. Det blir ju då extra viktigt att medierna inte favoriserar någon på nyhetsplats. Att det sedan är självklart att man tar ställning på ledarplats och ger utrymme för olika åsikter på debattsidan är något helt annat.
Funderar återigen på att byta tidning - men vad är alternativet. Kanske Upsala Nya, men å andra sidan är den också "oberoende" liberal, så det är förmodligen ingen skilland. Dessutom är tidningsläsandet på morgonen en speciell ritual som hade tillräckligt svårt med övergången till tabloidformat. Jag har läst DN i hela mitt liv - vad ska man göra.
den blomstertid...
I morse skjutsade jag barnen till skolan, en av de få dagar de inte behövde gå eller cykla. Bilen var full av "frökenblommor". Kul att fixa med. Men jag handlade blommor på Hötorget och på två plantskolor hemma. Och myggen hade kalas medan jag band buketter och planterade blomsteruppsättningar. Till den ena klassen en uppsättning till klassläraren och 5 mindre buketter och till den andra en uppsättning och sju mindre buketter. Sonen var noga med att "du får inte glömma Nalle", "du har väl inte glömt Fia" Nalle är han som har livskunskap med fyrorna - trygg och säker och Fia är lärarkandidaten som nog många av eleverna har gillat att ha i klassrummet. Det där med lärarkandidater är en välsignelse. Dels måste de färdigutbildade lärarna förklara vad de gör och varför - alltså granska sig själva. Dels finns det ytterligare en vuxen som har tid och intresse för barnen. Klart att ungarna gillar Fia.
Nå väl framme på skolgården var det som vanligt, massor av finklädda barn och lärare och massor av föräldrar och far- och morföräldrar. Barnens mormor måste ha varit uppe extremt tidigt. Hon var inte bara i tid, hon kom långt före sina barnbarn. Och hon hade en bit att åka.
Ser just att lite jord fortfarande sitter kvar under naglarna efter planteringen.
Men varför ska prästen hålla tal på skolavslutningen? Det är inte någon religiös högtid! Jag vill att skolan ska ta med mina barn till kyrkan i samband med de religiösa högtiderna - eller bjuda in prästen. Det är viktigt att de känner till vårt kulturarv. Det är också viktigt att de får möta världsreligionerna - hur ska de annars kunna göra egna livsval. Men jag tycker inte prästan har på skolavslutningen att göra, åtminstone inte om man inte är i kyrkan. Och också i kyrkan är det tveksamt - prästen måste vara väldigt fingertoppskänslig och se till att hennes eller hans närvaro inte hindrar barn från att njuta av sin skolavslutning. Flera år i rad har prästen i Rosersberg avslutat sitt tal med att välsigna barnen - en religiös kulthandling! Hlet utan respekt för religionsfriheten! Enligt läroplanen ska alla föräldrar kunna skicka sina barn till skolan i trygg förvissning om att de inte utsätts för ensidig religiös eller politisk påverken. JAg undrar vad som hade hänt om det var en imam som bjöds in?
Äntligen är det varmt!
Har alldeles nyss ställt en fråga i Riksdagen. En till miljöministern om Arlandas utsläppstak. Fick ett hyfsat svar.Och visst är vi överens om att utsläppstaket är en viktig press för att åtgärder ska vidtas - annars är det lätt att hoppas att "någon annan" ska göra något någon annanstans.
Imorgon har barnen skolavslutning. Har just pratat med dem om att ta fram rena kläder, så jag vet vad jag ska stryka. Men först ska jag ut och köpa "frökenblommor" till avslutningen. Jag gör inte så mycket som förälder, så det där med att köpa blommor kan jag gott göra. det är mitt bidrag.
Nationaldagstrött
Själv funderade jag igår morse om hela nationaldagsfirandet bara var ännu ett argument för den stora tidningen att inte komma ut i pappersform. Och jo, jag läser gärna nyheter på webben, men datorn är värdelös som sällskap vid frukostkaffet. Och just då när man har ordentligt med tid - då kommer ingen tidning. Det är en sammansvärjning av svårartat slag. Och jodå, jag unnar tidningsfolket ledigheten. Men jag undrar om man inte kunde lösa det hela i samförstånd. Jag kan nog tänka mig att gå och hämta tidningen någonstans. Och det är inte nödvändigt att varje sida består av nyheter - ibland är det bra med fördjupningar. Bara jag får något.
För ganska många år sedan läste jag historia vid universitetet. När vi skulle skriva b-uppsats var det en kurskompis som undersökte en teori som i princip gick ut på att vår nationella identitet är att vi är internationalister. Han gick igenom tidningsreferat från firandet av Svenska Flaggans Dag och Första Maj. Och något låg det i teorin. Många tal handlade om vår plats i världen och flaggorna man viftar med kommer från hela världen. Det är lite spännande om man sedan tittar på vad som kanske var det vanligaste officiella firandet igår: Olika ceremonier för att hälsa nya medborgare från hela världen välkomna. I Stockholm var nog den mångkulturella paraden det största firandet. Sånt är kul. även för den nationaldagströtte.
Själv firade jag genom att åka och bada med familjen.
desperat centerledning?
Mauderaterna har slitit hårt. De har slängt folkrörelsetraditionen i papperskorgen, struntar i sin position som ”borgerlig vänster” med en radikal och spännande skolpolitik, dumpar miljöengagemanget och nu senast dessutom kärnkraftsmotståndet. Och inget händer. Jo, de andra högerpartierna tycker förstås att Mauderaterna är nyttiga idioter, men väljarna blir inte imponerade. Och alla de gamla centerpartister som slitit hårt i decennier ute i kommunerna – hur känner de sig nu när inget de tidigare har hållit heligt är värt något?
Partiledningen har anledning att vara desperat – och det syntes på DN:s debattsida igår. Nu räckte det inte att Maud Olofsson själv gick till försvar för allianssamarbetet, nu måste föredettingen Fälldin kallas in. Allt för att ge sken av att förändringen inte är så stor, utan att egentligen lämna den nya hägerlinjen. Det blir som en besvärjelse när de skriver att ”Centerpartiet har vunnit stora framgångar inom ramen för Allians för Sverige. Det finns därmed utmärkta möjligheter för centerpolitik att bli verklighet efter höstens val…” Jaså. Bara det faktum att de måste skriva en hel debattartikel på DN-debatrt för att få ut det budskapet säger något om problemet. Och dessutom - är det centerpolitik att ge skattesänkningar till medelinkomsttagare på pensionärerna bekostnad? Och hur går det med centerns krav på alliansfrihet om de skulle behöva regera med folkpartistiska Nato-vänner? Nej, jag tror att de centerpartister på lokalplanet, t ex hemma i Sigtuna kommun, som håller sig utanför allianspratet är de som kommer att ha en chans att klara sig undan jätten gluff-gluff, hur mycket de centrala Mauderaterna än åmar sig och krälar i stoftet. Det vet centerledningen och det är därför de är så desperata.